Sunday, 16 April 2017


Robotiikka ja ohjelmointi 

Tällä kertaa koulumme blogissa perehdytään robotiikkaan ja ohjelmointiin. Tähän liittyvät postaukset kuuluvat opiskeluihini, joista olen jo aiemmin täällä kirjoitellut. Opiskelukaverini Riikka Niemenlehto on vierailevana kirjoittajana kanssani. Olemme käynnistämässä päivän projektia Riikan koulun (Päivärinteen koulu, Siuntio) oppilaiden kanssa. Kyseessä on Lego-ohjelmointiprojekti, jossa Päivärinteen koulun oppilasagentit tulevat opettamaan Niittykummun koulun 2a-luokan oppilaille kuinka legorobotit kootaan ja kuinka niitä ohjelmoidaan Lego Programmer-ohjelmalla.  

Saimme ennakkotehtäviä opinnoissamme ja pohdimme niitä myös täällä blogissa. Tehtävänämme oli tutustua Koodi2016 sivustoon (http://koodi2016.fi/ops.html) ja pohtia sitä, ovatko ohjelmointitaidot tärkeitä ja pitääkö niitä oppia jo peruskoulussa? Päätarkoituksena on tuoda esille halu, mistä ohjelmoinnissa on kyse. Samalla yritetään innostaa oppilaita huomaamaan, että ohjelmointi on jännittävää. Oppilaille järjestetään mahdollisuus tutustua siihen, esim. kerhojen ja valinnaisaineiden avulla, monialaisissa opinnoissa tai oppilasagenttien kautta.  

Pohdimme myös ohjelmoinnin opetusta Suomessa ja muualla. Suomessa on kehitetty kattava Innokas-verkosto (http://www.innokas.fi/ ), joka ohjaa ja innostaa oppilaita, opettajia, koulun toimijoita ja yhteistyökumppaneita luovuuteen ja innovatiivisuuteen teknologiaa monipuolisesti hyödyntäen. He ovat kehittäneet innovatiivisen koulun mallin ja kehittävät koulun toimintaa teknologiaa hyödyntäen. He järjestävät koulutuksia ja tapahtumia eri puolilla Suomea. Innokas-verkosto järjestää myös vuosittain robotiikkaturnauksen, jossa oppilaat pääsevät testaamaan oppimiaan taitoja (http://www.innokas.fi/fi/events/innokas2017). Toimintaa koordinoivat Helsingin kaupungin opettajankoulutuslaitos ja Espoon kaupunki. Tämän lisäksi alueellisia koordinaattoreita toimii eri kaupungeissa. Heillä on myös Global Innokas-verkosto, jonka kautta tehdään myös kansainvälistä yhteistyötä. 


 

Oulussa (https://rajakylatekno.wordpress.com/)on kehitelty kouluarjen keskelle mielenkiintoisia projekteja, jotka liittyvät arkipäivän teknologiaan. Projekteihin liittyy käsillä tekemistä, tuotesuunnittelua ja ongelmanratkaisua. Yhteistyötä tehdään paikallisten teknologiayritysten kanssa. Sivustoilta löytyy hyvää aineistoa mm. opettajan materiaalipankki, oppilaiden julkaisuja sekä teknoluokan rakennuspalikat.  

Sensebox ( http://sensebox.github.io/de/products/) on Saksassa kehitelty paketti koululaisille, joka antaa mahdollisuuden ohjelmoinnin oppimiseen niin, että se on hauskaa ja siihen voi perehtyä pelillisessä ympäristössä. Siinä voi itse olla todellinen kaupunkilainen tutkija ja oppia tutkimaan maailmaa geoinformatiikan avulla. Paikkojen sensorit on yhdistetty nettiin ja mittaustulokset ja tiedot on julkaistu avoimessa kartassa. Tämän avulla tietoa voidaan siirtää toisiin kouluihin, kaupunkeihin ja tutkijoihin. Tämä kuulostaa myös mielenkiitoiselta projektilta ja mahdollistaa tutkimisen yli koulurajojen. 

On olemassa paljon erilaisia mahdollisuuksia tutustua robotiikkaan ja ohjelmointiin. Yllä mainituilta sivustoilta löytyy vinkkejä ja hyviä seurattavia ideoita. Itse olimme kiinnostuneita Lego-robotiikasta, koska se on myös lapsia kiinnostava tapa tutustua aiheeseen. Riikan koululla oli jo kehitelty oppilasagenttitoimintaa sekä robottitoimintaa, joten päätimme hyödyntää verkostoitumisen voimaa ja tuoda agentit Niittykummun kouluun. Niittykummun koulussa ei ole toimintaa kokeiltu ainakaan tässä luokassa ja halusimme kokeilla toimintaa ensin yhdessä luokassa ja mahdollisesti myös laajentaa kokeilua myöhemmin muille luokille. Samalla myös opettajat oppivat uusia asioita ja pääsevät tutustumaan robotiikan ja ohjelmoinnin saloihin. 

Tässä vinkkejä ja sivustoja Lego-robotiikan maailmaan: 
Tällaisia ajatuksia robotiikasta ja ohjelmoinnista. Seuraavassa kirjoituksessa kerromme Lego-robottipäivästä, jolloin oppilasagentit vierailivat koulullamme. 
Sanna ja Riikka

No comments:

Post a Comment