Thursday 1 June 2017

KUULUMISIA MONIALAISTEN OPINTOJEN KOTITALOUSTUNNEILTA





 

Meidän koulumme monialaisten opintojen kotitaloustunnit sisälsivät vuonna 2016-2017 kaikenlaista mukavaa, uutta ja mielenkiintoista. Kaikki opetukseen osallistuneet oppilaat olivat todella innokkaita suunnittelemaan, valmistamaan ja nautiskelemaan erilaisia ruokia. 
Oppilaat saivat aluksi toivoa, mitä tunneilla valmistamme. Sen jälkeen toteutimme toiveita mahdollisuuksien mukaan. Eniten oppilaat toivoivat erilaisia piirakoita, keksejä, kakkuja ja leivonnaisia leivottaviksi. Niinpä leivoimmekin mm. mutakakkua, kauralastuja, karjalanpiirakoita, marjapiirakkaalaskiaispullia ja vaikka mitä muuta suolaista ja makeaa. 
Teimme myös välipalaksi sopivia ruokia, kuten kasvisdippiä, rahkaa, hedelmäsalaattia ja lämpimiä voileipiä. Yksi ryhmä valmisti jopa onnistuneesti herkullista sushia, toinen lohkoperunoita ja lihapullia. Jokaisella kerralla vaihdoimme ryhmien kokoonpanoa, joten oppilaat saivat kokemuksen erilaisten oppilaiden kanssa koukkaamisesta. Välillä valmistimme ruokaa englanniksi. 
Tavoitteena opetuksessa oli innostaa oppilaita ruoanlaitossa ja kotitaloudessa, siisteydessä, taloudellisuudessa, suunnitelmallisuudessa ja ryhmätyöskentelyssä. Halusimme antaa heille mahdollisuuden itse tekemisen iloon ja yhdessä tekemisen mahdollisuuksiin. Tunneilla keskustelimme mm. raaka-aineista, niiden alkuperästä, hinnasta ja terveellisyydestä. Pyrimme käyttämään mahdollisimman paljon kotimaisia raaka-aineita ja siitä saimme myös erittäin mielenkiintoisia keskusteluja. Valmistustavoista, taloudellisuudesta ja hygieniasta opimme paljon myös. 
Oppilaiden itsearvioinneissa korostuivat yhdessä tekeminen ja valmiin ruoan nauttiminen. Niistä pidettiin eniten. Tunteja toivottiin lisää ja lisää erilaisten ruokien valmistamista toivottiin myös. Sushia ja muita pääruokia haluttiin valmistaa enemmän. Osallisuus tuntien suunnitteluun ja toteutukseen koettiin yleisesti hyvin motivoivaksi. 
Oppilaat suunnittelivat ja toteuttivat jakson aikana Suomi 100 –teemalla menun tai osan siitä, yksin tai yhdessä. Työ tehtiin kotona. Se piti dokumentoida ja esitellä muille oppilaille. Hienoja esityksiä upeista tuotoksista saimmekin nähdä vuoden varrella. Hienointa oli huomata, kuinka innolla ja mielellään oppilaat tähänkin tehtävään tarttuivat.  
Opettajana on ilo todeta, että kotitalouden opettaminen on ollut todella hauskaa, mielenkiintoista ja erittäin innostavaa. Oppilaiden ilo ja into tarttuu herkästi ja se antaa itsellekin uutta virtaa suunnitella tulevaa. Kotitaloustunnit ovat olleet erittäin innostava oppimisympäristö, joka on antanut mahdollisuudet monenlaiseen yhteistyöhön ja monipuoliseen uuden oppimiseen. Suosittelen lämpimästi kokeilemaan!!! 

Pauliina

No comments:

Post a Comment