Tutortoiminta on sujunut hyvin koulussamme, ja paljon on saatu aikaan. Alussa tavoitteina oli auttaa digitaidoissa ja toteuttaa yhteisöllisiä ajanviettoja, ja näin on tehtykin. DigiCafét olivat syksyllä varsinkin suosittuja, ja keväämmällä olemme huomanneet, että ennemminkin on tullut täsmäkysymyksiä juuri vireillä olevaan ongelmaan. Benchmarkkausta oli kyselyiden mukaan monilla toiveissa ja tavoitteissa, mutta niiltä osin meitä tutoreita on kyllä käytetty aika vähän. Suurimpana tekijänä lie aikataulutus, mutta kenties myös kynnys, että minnehän sitä lähtisi, ja ketä katsomaan.
Alueellinen yhteistyö on kevään aikana hurhatanut kiitettävästi käyntiin, kun olemme järjestäneet Matinkylä-Olarin alueen tutoreiden kesken treffejä toistemme kouluille. Siinä samassa tulee nähtyä toisten tiloja, mutta myös vaihdettua kuulumisia ja käytäntöjä tutorointihommista.
Ensi vuodelle virittelimme jo ajatusta, että DigiCafét saavat väistyä Pedagogisten Kahviloiden tilalta, ja tarkoituksena on tarjota säännöllistä pedagogista apua esim. ilmiöpohjaisen oppimisen tai monialaisten kurssien suunnittelua varten. Lisäksi tulevan lukuvuoden teema - Demokratia ja Osallisuus, pääsee toivottavasti näkyviin koulussamme esim uuden oppilastoimikunnan avulla. Kaavailimme oppilaista Digiagentteja toimimaan siinä missä oppilaskunnan hallitus, Vihreä raati, sekä Liikkuva koulu-tiimikin.
Ensi lukuvuotta on mietitty koulussamme tällä viikolla muutoinkin aika konkreettisesti, kun uudet koulutulokkaat tulivat tiistaina vierailulle. Oppilaat pääsivät kohtaamaan tulevat opettajansa, tutustuivat kummioppilaisiinsa (tulevat 5.luokkalaiset), ja pääsivät tekemään monenlaisia asioita. Isot kummioppilaat olivat rakentaneet temppuradat koulun liikuntasaleihin, rehtori laulatti ryhmiä eräässä luokassa, ja pienimuotoisia koulutehtäviäkin pääsivät tekemään. Kummioppilaat tuntuivat kasvavan hetkessä isommiksi, kun saivat pieniä tulokkaita vastuulleen.
Mutta näiltä osin täältä tähän, ja kohti viikonloppua! TJ 11 koulupäivää..!
No comments:
Post a Comment