Niittykummun koulussa luokat on jaettu oppikyliin. Oppikylien ajatuksena on, että isommat ja pienemmät oppilaat pääsevät työskentelemään yhdessä, oppilaat tutustuvat useisiin opettajiin, ja opettajilla on tukea toisilleen entistä enemmän - on useita työpareja, joiden kanssa jakaa vahvuuksia ja vastuita.
Niittykummussa on yhteensä neljä oppikylää, jaoteltuna seuraavanlaisesti;
1-4, 2-5, 3-6, ja Juuret - eli montessori, valmistava, ja C-luokat yhdessä.
Oppikylissä toteutetaan yhteistyötä yli linja- ja luokkarajojen monin eri tavoin. Seuraavaksi pieni kerronta 1B&4B yhteistyöstä, mistä syntyi 1B:n ensimmäinen monialainen projekti.
Käsityötunnilla 1B:n oppilaat tekivät itselleen sorminuken. Malli löytyi Ystävien Aapisen materiaaleista, mutta värimaailmaa sai toteuttaa mielikuvituksellisesti.
Kun nuket olivat valmiina, 4B:n kummioppilaat tulivat apuun. Isommat oppilaat auttoivat ykkösiä keksimään sadun, missä sorminukke seikkailee, ja toimivat tarinan kirjureina. Työhön tuli lisäksi kuvitus, ja kaikki liimattiin samojen kansien väliin.
1B:n luokassa pidettiin myös esittelytilaisuus, missä halukkaat saivat tulla lukemaan koko 1B-4B yleisölle teoksensa, tai kertomaan mistä heidän tarinansa kertoo.
Tätä projektia varten käytettiin tiistaiaamun 8:30-9:15 kummitunteja kolmen viikon aikana.
Oppikylätoiminta mahdollistaa monipuolisen yhteistyön, ja matalalla kynnyksellä. Tämä oli ensimmäinen projekti tällä porukalla - yleensä näillä tunneilla on tehty matikankirjaa, tai luettu ääneen. Isommat oppilaat pääsevät huomaamaan kuinka paljon he jo osaavat ja pystyvät, ja pienemmät saavat henkilökohtaista apua ja neuvontaa.
Tässä pienessä esimerkissä näkyy, miten vain mielikuvitus on rajana luokkien väliselle yhteistyölle, josta kaikki hyötyvät. Isoista tulee isompia heidän näyttäessään esimerkkiä pienille ja pienet voivat ihaillen luoda katseensa isompiin ja ajatella, että eräänä päivänä heistäkin on tuohon kaikkeen.
No comments:
Post a Comment