Wednesday 2 October 2024

Kuulumisia oppikylistä: 1B-4B kummitoimintaa

Niittykummun koulussa luokat on jaettu oppikyliin. Oppikylien ajatuksena on, että isommat ja pienemmät oppilaat pääsevät työskentelemään yhdessä, oppilaat tutustuvat useisiin opettajiin, ja opettajilla on tukea toisilleen entistä enemmän - on useita työpareja, joiden kanssa jakaa vahvuuksia ja vastuita.

Niittykummussa on yhteensä neljä oppikylää, jaoteltuna seuraavanlaisesti;

1-4, 2-5, 3-6, ja Juuret - eli montessori, valmistava, ja C-luokat yhdessä.

Oppikylissä toteutetaan yhteistyötä yli linja- ja luokkarajojen monin eri tavoin. Seuraavaksi pieni kerronta 1B&4B yhteistyöstä, mistä syntyi 1B:n ensimmäinen monialainen projekti.

Käsityötunnilla 1B:n oppilaat tekivät itselleen sorminuken. Malli löytyi Ystävien Aapisen materiaaleista, mutta värimaailmaa sai toteuttaa mielikuvituksellisesti.

Kun nuket olivat valmiina, 4B:n kummioppilaat tulivat apuun. Isommat oppilaat auttoivat ykkösiä keksimään sadun, missä sorminukke seikkailee, ja toimivat tarinan kirjureina. Työhön tuli lisäksi kuvitus, ja kaikki liimattiin samojen kansien väliin.

1B:n luokassa pidettiin myös esittelytilaisuus, missä halukkaat saivat tulla lukemaan koko 1B-4B yleisölle teoksensa, tai kertomaan mistä heidän tarinansa kertoo.

Tätä projektia varten käytettiin tiistaiaamun 8:30-9:15 kummitunteja kolmen viikon aikana.

Oppikylätoiminta mahdollistaa monipuolisen yhteistyön, ja matalalla kynnyksellä. Tämä oli ensimmäinen projekti tällä porukalla - yleensä näillä tunneilla on tehty matikankirjaa, tai luettu ääneen. Isommat oppilaat pääsevät huomaamaan kuinka paljon he jo osaavat ja pystyvät, ja pienemmät saavat henkilökohtaista apua ja neuvontaa.

Tässä pienessä esimerkissä näkyy, miten vain mielikuvitus on rajana luokkien väliselle yhteistyölle, josta kaikki hyötyvät. Isoista tulee isompia heidän näyttäessään esimerkkiä pienille ja pienet voivat ihaillen luoda katseensa isompiin ja ajatella, että eräänä päivänä heistäkin on tuohon kaikkeen.

Saturday 1 June 2024

Kevätjuhla 2024

Hyvä Niittykummun koulun kevätjuhlaväki

Saamme päättää tämän lukuvuoden lämpimässä ja kauniissa säässä täällä ulkona. Toivottavasti se on hyvä merkki ja pääsette tuleva kesän aikana nauttimaan monista hienoista kesäpäivistä. Oppilaat ja opettajat aloittavatkin lomansa jo heti huomisesta alkaen ja me muut sitten omaan tahtiimme.

Haluan lämpimästi kiittää teitä oppilaita ja opettajia, koulun muuta henkilökuntaa sekä huoltajia vuoden uurastuksesta ja yhteistyöstä. Erityiskiitos koulumme johtokunnalle ja vanhempainyhdistykselle, joiden apuun ja tukeen voimme aina luottaa, Kiitos!

Teille kuudennen luokan päättäville toivon, että teillä on eväänänne Niittykummun koulusta lähtiessänne muun muassa seuraavia asioita:

Mukavia muistoja

Nöyryyttä sopivassa määrin, mutta ei nöyristelyä

Tietoja ja taitoja

Yhteistyökykyä ja suvaitsevaisuutta

Avointa ja auttavaista mieltä

Luottamusta itseenne ja ystäviinne

Onnellisen elämän eväitä, uskoa ja luottamusta tulevaisuuteen

Olette aina tervetulleita tervehtimään meitä tänne koululle, jos haluatte. Aika usein meillä entisiä oppilaita täällä käykin.

Kysyin viime vuoden malliin tekoälyltä kevätjuhlaan sopivaa vitsiä. Haluatteko kuulla sen ennen stipendien jakoa?

Miksi Pikku-Kalle tuo tikkaat koululle?

Hän haluaa kivuta yläkouluun.

Vanhempainyhdistys, MLL alueyhdistys, ja Pohjola Norden ovat lahjoittaneet koululle useita stipendejä jaettavaksi. Kiitos siitä.

Vanhempainyhdistyksen sponsoroimat stipendit jaettiin 3-6 AB luokilla jokaiselle luokkatasolle 2 kpl stipendejä, valmistavalle 1-3D-luokalle yksi, ja Montessori-luokkien stipendit jaetaan viiden kuudesluokkalaisen kesken. Lisäksi saimme jakaa myös MLL -stipendi, Jaana Isoranta-stipendi ansioituneesta vieraan kielen opiskelusta, sekä Pohjola-Norden-Kirjastipendi.

Hymypatsaat jaettiin 6A ja 6B luokan oppilaille, oppilaiden itsensä äänestämille luokkatovereille.

Paljon onnea palkituille ja hyvää kesää teille kaikille!

Maija Sinisalo,

Rehtori

Niittykummun koulu

Thursday 30 May 2024

6A-luokan leirikoulu Hvittorpissa 15.-17.5.2024

Lähdimme leirikouluun 15.5.24. keskiviikkoaamuna bussilla. Saavuimme kurssikeskukseen ja söimme lounaaksi herkullista lohta. Sen jälkeen kiertelimme aluetta ja tutustuimme paikkoihin.

Myöhemmin majoituimme huoneisiimme ja asetuimme aloilleen.

Iltapäivällä koristelimme leirikoulupaidat ja leikimme ulkona piilohippaa sekä Kirkonrottaa.

Sitten meillä oli kakkusota, jossa koristelimme ryhmissä kakkuja ja valitsimme voittajat. Loppupäivänä meillä oli ruokailu, uiminen, vapaa-aikaa, iltapala ja bingoa.

Heräsimme hyvien unien jälkeen majoituksistamme, jonka jälkeen menimme aamupalalle. Sen jälkeen ohjelmassa oli pihapelejä, frisbeegolfia ja pihasählyä.

Söimme lounaan ja teimme leirikoulumukit sekä pelasimme lipunryöstöä.

Sitten oli saunavuorot sekä uimista ja auringonottoa. Vesi oli kylmää, mutta uimme paljon! Uimisen jälkeen oli jalkapalloa.

Söimme herkullisen iltaruuan ja sen jälkeen oli vapaa-aikaa. Iltapalan jälkeen menimme saliin pelaamaan erilaisia pelejä ja leikkejä. Tämän jälkeen oli vielä loppuilta vapaa-aikaa ja sitten menimme nukkumaan.

Perjantaina herättyämme menimme aamupalalle. Sitten siivosimme huoneemme puhtaiksi ja lähdimmekin jo koulua kohti bussilla. Saavuimme koululle joskus 10:45, sanoimme toisillemme kiitokset mukavasta ja ikimuistoisesta leirikoulusta ja lähdimme kohti koteja.

Leirikoulu oli huikea kokemus.

Kiitos 6A, Taina Innanen, Heidi Kerbs ja Hvittorpin henkilökunta! <3

Tuesday 7 May 2024

Leirikoulu Ilorannassa

5.-6.M-luokkalaiset olivat leirikoulussa Ilorannassa. Matka Ilorantaan kesti noin kaksi tuntia. Matka sujui mukavasti.

Ilorannassa ensimmäisenä kiersimme leirialueen ja tutustuimme paikkoihin ja majoitumme mökkeihin ennen ruokailua. Ruoka Ilorannassa oli todella maittavaa ja jälkiruokaa oli tarjolla joka aterialla.

Ensimmäisen päivän ohjelmaan kuului leiriolympialaiset, saunominen ja uiminen sekä makkaroiden paistaminen leirinuotiolla. Vapaa-ajalla pelasimme sählyä, tennistä, biljardia, pingistä ja pompimme trampoliineilla. Ilorannassa oli suuri ulkoilualue, jossa sai liikkua vapaasti ja se sopeutui erilaisiin aktiviiteetteihin. Siellä oli myös lampaita, joita sai käydä ruokkimassa ja silittämässä.

Toisena päivänä lähdimme aamupalan jälkeen kävelemään kohti Linnainvuoren kalliota, joka oli 12 metriä korkea. Sieltä laskeuduimme köysillä alas 10m pystysuoraa kallioseinämää. Laskeutumisen jälkeen söimme välipalan nuotion äärellä ja leikimme Naksu-koiran kanssa.

Iltapäivällä oli vapaa-aikaa ja sen jälkeen Maatilan menneisyys-pulmapeli, jonka päätteeksi saimme tuoreet pullat ja pääsimme leirikioskiin ostamaan herkkuja. Päivällisen jälkeen leivoimme ruisleipää, saunoimme savusaunassa ja uimme. Illalla oli vielä lettukestit nuotiolla ja hämärännäkötesti. Se oli outo, mutta mielenkiintoinen.

Lähtöpäivänä kävimme vielä metsäretkellä ja paistoimme tikkupullia nuotiolla ennen lounasta ja kotiinlähtöä. Nuotiolla lauloimme yhteisiä musiikin tunneilla opittuja lauluja.

Leirikoulussa oli mukavaa ja sinne olisi voinut jäädä koko lukukauden loppuun.

Kirjoittanut: Joonatan, Juuli, Paulus ja Toivo 6M

Monday 6 May 2024

4AB kevätretki Haltiaan

Nuuksion kansallispuisto täyttää 30 vuotta tänä vuonna. Tämä kansallispuisto on yksi Suomen suosituimmista, ja oivallinen luontoretkikohde Espoolaisille. Haltia sijaitsee aivan Nuuksion vieressä, ja siellä on monenlaista KULPS-toimintaa tarjolla Espoon kouluille ja varhaiskasvatukselle.

Alkuleikkejä Haltian kentällä

Yksi 4AB kevään retkistä suuntasi Haltian luontokeskukseen, Nuuksion kansallispuiston kupeeseen. Tavoitteena oli päästä retkelle kauniisiin maisemiin, nauttia eväitä ulkona, ja osallistua Eläinten arkkitehtuuri -opastukseen.

Toukokuinen maanantaiaamu valkeni hieman viileänä, mutta toki kaikki olivat varustautuneet säänmukaisesti, jolloin ilman pieni kirpeys ei ulkoilua haittaa. Toki oltiin selkeästi plus-asteiden puolella - vaikka hellerajasta jäätiin vielä aika kauas...

Oppilaat orientoituivat retkipäivään hakemalla ensin ruokalasta emännän ja työryhmänsä valmistavat eväät - jokainen ottaen mukaansa vain sen, minkä arvelee syövänsä. Jos tietää jo, ettei banaani tänään maistu, sen voi hyvin jättää väliin.

Sitten olikin aika nousta tilausbussiimme, jonka saimme Tiina&Antti Herlinin säätöin apurahan turvin.

Bussin kyydissä

Haltia on ihana retkikohde, mutta Niittykummun näkökulmasta hieman hankalasti saavutettavissa julkisen liikenteen keinoin. Tähän vaihtoehtoon olimme orientoituneet, mutta kevään aikana löysimmekin mahdollisuuden hakea luontoretkellemme avustusta. Avustus oli tarkoitettu luontoretkien toteuttamisiin, ja kuluihin hyväksytään esimerkiksi kuljetukset. Jotta hakemus voitiin hyväksyä, retken tuli tukea lasten ja nuorten kasvua kestävään elämäntapaan, kasvattaa luontosuhdetta, sekä ikätasoisesti toteutettu ilmastovaikutuksen kompensionti.

Niittykummun 4AB luokkien kohdalla viimeisin kohta tehtiin eväiden kautta. Oppilaille tähdennettiin etukäteen, että ne omat eväät, mitä pakkaavat kotoa mukaan, tulisi olla jo valmiiksi ilman käärepapereita, jolloin jo valmiiksi vähennämme mukana kulkevan roskan määrää. Koulun eväistä oppilaat ottivat mukaan vain sen, minkä aikoivat syödä, ja lisäksi evääksi oli tilattu juustopatonki - vähentäen lihankulutusta. Eväshetken jälkeen jokainen oppilas keräsi omat mahdolliset roskat takaisin omaan reppuunsa. Lisäksi luontoretkeily on yleisesti hyvin luontoa kuormittamatonta, kun se toteutetaan luontoa kunnioittaen.

Päivättärenpolun varrelta löytyi urheilumahdollisuuksia!

Päivättärenpolun varrella

Retkipäivään kuului eväiden lisäksi erilaisia leikkejä, opastettu Eläinten arkkitehtuuri-kierros Haltiassa, sekä Päivättärenpolun kierroksen kävely. Opastetulla kierroksella oppilaat pääsivät pohtimaan eläinten pesiä - miten niitä rakennetaan, ja millaisista materiaaleista. Monet olivat nähneet linnunpesiä ja ampiaispesiä luonnossa itsekin, ja muurahaispesät toki ovat päältäpäin tuttu näky kaikille. Vaan ovatpa melkoisia sokkeloita sisältä!

Löytynyt linnunpesä. Näyttelyssä olleet pesät ovat kaikki löytyneet hylättyinä, yhdenkään eläimen kotirauhaa ei siis häiritty.

Eläinten arkkitehtuuriin tutustumista

Oppilaiden rakentamia pesiä eri materiaaleista. Tämä oli ahman laavu

Ja tässä toisen ryhmän työstämä merikotkan pesä!

Retki oli oikein onnistunut. Haltia on mielenkiintoinen kohde, ja Nuuksion kutsuva luonto vieressä vertaansa vailla. Ilman apurahaa ja bussikuljetusta olisi matkaamme jäänyt kiireen tuntu ja aikataulupaine.

Kiitämme Haltiaa,  KULPS-tarjottimen suomaa mahdollisuutta Haltian opastetulle kierrokselle, sekä Tiina ja Antti Herlinin säätiötä kuljetuksemme mahdollistaneesta apurahasta.

Apurahan hakuaika oli auki kahden viikon ajan maaliskuussa 2024, ja hakemuksia kertyi yhteensä 873. Näistä 161 valitiin avustuskohteiksi - Niittykummun koulun 4ABn Haltian luontoretki yhtenä niistä.

Wednesday 27 March 2024

JEPE Joustavan esi- ja alkuopetuksen pilotointi Espoossa; Niittykummun kokemuksia

Niittykummun koulu on myös osana JEPE-projektia. Projektin tavoitteena on, että lapsen oppimisen polku jatkuu joustavasti lapsen tarpeista lähtevänä varhaiskasvatuksesta esiopetukseen ja esiopetuksesta perusopetukseen.

Projektin keskiössä on viiden koulun ja 12 esiopetusyksikön muodostamat ryppäät, joissa esi- ja alkuopetuksen yhteistyötä pilotoidaan lukuvuoden 2023–2024 aikana.

Pilottikokeilujen pohjalta laaditaan kaupunkitasoinen toimintamalliehdotus esi- ja alkuopetuksen yhteistyölle. Toimintamallin tarkoituksena on luoda edellytykset esi- ja alkuopetuksen jatkumolle, jossa lapsen on mahdollista työskennellä turvallisessa ilmapiirissä omalla tasollaan, saada riittävästi aikaa ja kertausta oppimiseen sekä siirtyä saattaen esiopetuksesta kouluun.

Projekti on Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama.

Niittykummun koulusn neljä JEPE-opettajaa ovat kirjoittaneet kokemuksistaan näin;

Jepen avulla meillä on ollut mahdollisuus suunnitella ajan kanssa toimivaa yhteistyötä eskareiden ja koulun kanssa ja luoda yhteistyölle pohja, jota voi hyödyntää jatkossakin.

On ollut tärkeää, että projektikoordinaattorit Anastasia ja Martiina Ovat olleet kokoajan saatavilla ja osallistuneet tapahtumiin.  Olemme jakaneet tapaamisia niin, että osa tapaamisista on koululla ja osa eskarissa ja tämä on toiminut hyvin.

Eskarit suunnittelivat esim. Ystävänpäivän Talviriehan päiväkodilla ja koulu on suunnitellut koululla järjestetyt tapaamiset, joissa eskarit ovat päässeet tutustumaan luokkiin, koulun pihaan ja tekemään ”koulutehtäviä” yhdessä koululaisten kanssa.

On ollut hyvä, että yksiköstä moni osallistuu Jepe-tapaamisiin (meiltä osallistuu 4). Näin tieto kulkee eteenpäin ja suunnitelmien teko on ollut johdonmukaista. Pidämme tärkeänä, että yksiköt on yhdistyneet ja opettajat, sekä erityisopettajat ovat tulleet tutuiksi toisilleen. Tämän vuoden suunnitelmaa voi hyvin hyödyntää ensi vuonna.  Lisäksi oppilaat ovat olleet innoissaan, kun ovat päässeet tapaamaan vanhoja eskariopettajiaan

5th grade Pentala

A long overdue post about the 5th graders' trip to Pentala. The following post was written by a 5B student. ****

Pentala trip!

In the morning when all of us were at the harbor in Klobben (Soukka). Our teachers gave us our school lunch bags. Then the ship came to pick us up to Pentala. It was sunny and a little bit windy. We went to the smallest Villa to leave our backpacks there.

Then we went to start the hiking trail of Pentala. First we went to the lake. Then we started to head to the beach. There were dead jellyfishes on the sand.

When we got back from the hiking trail to eat our snack and

sweets. It was crazy. Everyone was like “I want this!” “Whose is this!” “Clean up these!” and that kind of things.

Then we got a tour around the fisherman's cottage.

There was lovely wall paper. It had lovely little blue flowers. The Villa was also a rental cottage so the fisherman got extra money. We also took old fashioned pictures.

After that we went back to the ship. Very soon we were already at Klobben (Soukka). Then everyone started to head back home.