Thursday 1 September 2016

5-6 luokkien monialaiset valinnaisainekokonaisuudet

Tänään pääsimme oppilaiden kanssa virallisesti aloittamaan monialaiset valinnaisaineet, ja kovastihan tämä pitkäniminen oppiaine oli ihmetystä herättänyt lukujärjestyksissä - sekä oppilaissa, että opettajissa.

Mitä se oikein on? Mitä siellä tehdään? Missä luokassa? Kuka sitä opettaa? Ja miten sitä opetetaan?

Se on sitä mitä oppilasryhmät suunnittelevat ja päättävät. Tehdään sellaisia kokonaisuuksia mitkä ovat kiinnostavia ja mielekkäitä. Opiskellaan vaihtelevissa tiloissa koulussa, ja sen ulkopuolella. Opettajia on yhteensä 12, ja vielä rehtorikin aina silloin kun aikataulunsa eivät sodi sitä vastaan. Eikä näissä kursseissa olekaan niin kysymys opettamisesta, vaan oppimisesta, ja siitä että löytää niitä omimpia tapoja oppia.

Eli eipä tullut perinteistä "luetaan kirjasta ja tehdään monisteita" -vastausta.

Muutamakin suunnittelusessio on opettajaryhmässä käyty, ja päädyttiin jakautumaan pareihin tai työryhmiin, ja tarjoamaan jotain vahvuuksia tai toimintatapoja auttamaan ryhmäytymisissä. Tutustuttuaan opeparien tarjontaan oppilaat saisivat valita haluamansa ryhmät, ja sitten muodostuneissa ryhmissä ryhdytään suunnittelemaan kurssin sisältöä tarkemmin.

Kursseja on vuoden aikana neljä, ja ne kestävät suurinpiirtein kuutisen viikkoa. Jokaisen kurssin alussa päätetään yhdessä, että mitkä ovat tavoitteet ja työskentelytavat, ja kuinka oppilaat määrittävät työn hyvin tehdyksi. Tästä oppiaineesta ei tule todistukseen numeroa, vaan tieto siitä, että tämän on suorittanut. Niinpä oppilailla itsellään on paljon vapautta, mutta myös vastuuta.


Oppilaat suunnittelemaan oppimiskokonaisuuksia - Iida-Maria Peltomaa

Tänään aloitimme siis oppilaiden kanssa. Koska kyseessä on sen sata 5. ja 6. -luokkalaista, joille alkuun oli paljon informaatiota jattavana, otettiin alkuun kalvosulkeiset kahdessa luokkahuoneessa. Katsottiin pari virittävää videolinkkiä  (ks upotukset yllä ja alla) ja käytiin läpi tarkemmin sitä, mitä nämä tunnit lukujärjestyksessä tarkoittavat.


Monialaiset oppimiskokonaisuudet



Kalvosulkeiset, ja video


Kalvosulkeisten jälkeen siirryttiin saliin, jossa oppilaat saivat vielä kuulla jokaiselta opeparilta lyhyen esittelyn siitä, mitä he tarjoavat. Esittelykierroksen jälkeen aloitettiin "messut". Oppilaat saivat kiertää opettajalta toiselle, kysellen ja kuullen enemmän siitä, mitä kenenkin avustuksella voisi tehdä. Jokaisella messupisteellä oli myös suuri pahvi/kartonki, jolle saattoi kirjoittaa jo heränneitä ajatuksia ja ideoita ylös.

Today's Meet

Lisäksi valkokankaalle oli heijastettu Today's Meet yhteiskeskustelupohja, ja oppilaspadeilla pääsi QR-koodin kautta osallistumaan yhteiseen keskusteluun, ja kirjaamaan omia ajatuksia ja mietteitä kaikkien näkyville. Osa viesteistä lähti tietysti vähän lapasesta, mutta tulipa sinne ihan oikeaa keskusteluakin sinne tänne.
Ilmoittautumisia open padille




Ilmoittautuminen kursseille hoidettiin myös digitaalisesti. Kun kurssitarjonnat oli kierretty, oli aika etsiä joku vapaa opettaja, jolla on ope-padi tai läppäri, jolta pääsi vastaamaan Google Formsilla luotuun kyselyyn kurssitoiveistaan. Ilmoittautumiskyselyt pidettiin opettajien takana, jotta vältettäisiin useita vastauksia samoilta oppilailta. Ja 96 vastauksesta vain yksi oppilas oli lopulta kirjannut toiveensa kahdesti, niin aika hyvin pystyttiin tarkkailemaan ilmoittautumisa, ja ohjeita seurattiin. Google forms on siitä näppärä, että se luo vastauksista automaattisesti sekä graafin, että taulukon. Hieman piti säätää (lue: pyytää kotoa löytyvältä Excel-gurulta apua), ja pian oli jokaiselta kurssilta selvillä halukkaat osallistujat.
Vastausten hajonta 1-2 kursseille
Vastausten hajonta 3-4 kursseille


Dataa iloisesti sekaisin...

Ja kaikki tiedot järjestettynä!
















Ensi viikolle jääkin tehtäväksi osallistujalistojen tarkistaminen, ja mahdollinen ryhmien muokkaus liian suurien ryhmien suhteen. Sitten päästäänkin oppilaiden kanssa itse asiaan, eli suunnittelemaan ja toteuttamaan haluamaansa sisältöä.

Tästä taitaa tulla ihan jännää!


P.S: Tässä vielä ne 6 aihealuetta, joita opettajat tarjoavat oppilaille tämän oppiaineen tiimoilla;
  • mediataide
  • digi-sisällöt; blogi, IG, Twitter
  • liikunta ja draama
  • ilmaisutaito
  • käsityöt ja kädentaidot
  • ruuanlaitto, kotitalous, ruokakulttuuri

No comments:

Post a Comment