Showing posts with label retki. Show all posts
Showing posts with label retki. Show all posts

Friday, 3 December 2021

2AB Avaruusprojekti

 Tänä vuonna on jälleen nähty 2.luokkalaisten avaruusprojekti koulussamme.

A ja B luokkien oppilaat muodostivat 12 ryhmää, joiden tehtävänä oli tuottaa avaruus-aiheinen kirja, minkä sisältönä on raapaleita.


Raapale on tasan 100 sanaa pitkä, valmis kirjoitus. Otsikoissa voi olla lisäksi vielä 15 sanaa lisäksi. Raapaleet voivat olla faktaa tai fiktiota, tai sekoitus molempia.

Ryhmien oman työskentelyn lisäksi kolme opettajaa pyörittivät pajatunteja, jolloin oppilaat pääsivät tutkimaan avaruusaiheisia kirjoja, näkemään tämänhetkistä avaruustutkimusta avaruusasemalta, ja oppivat aurinkokunnasta ja kuun vaiheista.

Projektitunneilla nähtiin upeaa ryhmätyöskentelyä, kun ryhmät tukivat ja kannustivat toisiaan, ja jakoivat tehtäviä hienosti. Raapaleita kirjoitettiin käsin ja koneella, ja tietoa haetiin kirjoista, tietokoneilta, ja tablet-laitteilta. 2.luokkalaiset kirjautuivat sujuvasti tietokoneille, jakoivat dokumentteja toisilleen yhteiskirjoittamista varten, ja löysivät sanalaskurin raapale-kirjoittamisen tueksi!




Kirjojen valmistuttua jokainen sai teoksen kotiin, ja lisäksi yhdet ylimääräiset jäivät vielä koululle, kun järjestimme avaruuskirjamessut. Ennen messuja itsearvioinneissa pohdittiin, miltä tuntuu kun kirjat ovat valmiita, ja pian muutkin näkevät ne. Koronan vuoksi emme voineet kasvotusten esitellä töitä koko koululle, mutta projektivideo työskentelystä jaettiin luokkiin katsottavaksi. Parin viikon ajan muut luokat ja opettajat pääsivät "akvaarioon" katsomaan ja lukemaan raapaleidentäyteisiä kirjoja, ja jättivät ihania palauteviestejä ahkerille avaruustieteilijöille. 








Avaruusprojekti rakentui suurelta osin koulun oman sisäisen toiminnan mukaan, mutta ilman eri tahojen yhteistyötä ja lisämausteita, olisi paljon jäänyt puuttumaan!

Iso Omenan kirjastosta saimme suuren määrän avaruuskirjoja lainaan koko projektin ajaksi. Erillistä avaruuskirjavinkkausta ei voitu järjestää, mutta he keräsivät valmiin kasan materiaalia luokkiin hyödynnettäväksi. 

Saimme etäoppitunnin  Ursalta (tähtitieteellinen yhdistys), joka sattumoisin viettää tänä vuonna 100 v. juhlavuotta! Jonna Rintamäki Ursalta havainnollisti aurinkokuntamme taivaankappaleiden kokoeroja, esitteli suuren suuria tähtiä, ja näytti mitä tähtikuvioita talviselta taivaalta voi nähdä.


Ja viimeisenä, muttei lainkaan vähäisimpänä, pääsimme Heurekaan. Siellä oppilaille oli Tähtien tuolla puolen -planetaario elokuva, sekä ohjattu Aurinkokunta-työpaja (ja tietysti vapaa-aikaa ja eväiden syöntiä - jokaisen retken kohokohta). Tämä retki mahdollistui Niittykummun koulun vanhempainyhdistyksen, sekä luokkien vanhempien avustuksella. Heidän kauttaan saimme retken rahoituksen, sekä varaukset hoidettua. Suuri kiitos siis sekä koulun vanhempainyhdistykselle, että luokkien vanhemmille!





Friday, 27 August 2021

Itämeripäivä - 4AB Haukilahden rannassa

Tuuli tuiversi, ja sade piiskasi, mutta säähän on vain pukeutumiskysymys!


Sangen syksyisistä olosuhteista huolimatta, ja toisaalta niistä nauttien, 4AB luokan kupla suuntasi torstaina 26.8. kohti Haukilahden rantaa viettämään Itämeripäivää.

Perillä odotti HSY:n vedentutkimustyöpaja, missä oppilaat pääsivät monin eri tavoin tutkimaan meriveden eri ominaisuuksia. 

Rannalle päästyä keskityttiin hetken verran ottamaan Itämeri vastaan kaikilla aisteilla. Mereltä puhaltava tuuli heilutteli hiuksia, ja toi märkiä terveisiä sateelta. Suolainen merivesi tuoksui, ja vaahtopäisten aaltojen jatkuva liike saapui rantaan. Harmaat pilvimassat peittivät taivaan, ja kostea hiekka upotti hieman saappaiden alla. Vaan ryhmä oli koossa, ja valmiina toimintaan ja tutkimuksiin!

"Tää haisee, öö mereltä. Aika suolaselta."
"Merivesi on läpinäkyvää, vähän vihreen sävyä."

Sadekin väistyi hieman, ja oppilaat pääsivät tutustumaan eri työpajapisteisiin. Tutkimuskohteina HSY:n toimintapisteillä oli seuraavia; meren lämpötila; meren vaahtoutuminen; meriveden sameus; veden väri; ja veden pH-arvo. Lisäksi oppilaat rakensivat rantakivistä taidokkaita torneja ja kasoja, eli kummeleita, ja tarkkailivat meriympäristöä - millaisia lintuja, tai millaisia laivoja näkyi.

Veden sameus: 10mm kohdalla rasti katosi näkyvistä



Mittauksen pH-tulos 6




Eräänä retkipäivän kohokohtana oli tietysti myös eväät - ja ulkoilmassahan ne aina maistuvat parhaalta. Nämäkin tottuneet retkeilijät tiesivät, että sen minkä jaksat kantaa luontoon - jaksat myös kantaa pois. Kaikki eväsroskat kerättiin tarkasti talteen, sillä tuulikin olisi mieluusti napannut niitä leviteltäväkseen.

Tavoitteena oli, että oppilaista jäisi rantaan vain jalanjälkiä, ja kummeleita, ja vastapalveluksena Itämeri jätti jälkiä vierailijoiden muistoihin, tunteisiin, aisteihin, ajatuksiin, tietoihin ja tutkimustaitoihin.









Friday, 13 November 2020

Sibeliustarina

 Lily-Sofie 4M antoi luvan jakaa kirjoituksensa maanantaisesta konserttiretkestä:



Ma 9.11.2020

Heräsin aamulla ja muistin, että menisimme tänään Sibeliuksen konserttiin. Pakkasin eväät ja lähdin pyörällä kouluun. Koulusta saimme mehun ja banaanin, sen jälkeen lähdimme pyörällä kohti kulttuurikeskusta, jossa Sibeliuksen konsertti esitettäisiin. Kun saavuimme perille ripustimme takkimme sekä reppumme naulakkoon.Istuimme penkeille niin, että kaikilla oli turvaväli. Konsertissa esitettiin kahdeksan Sibeliuksen säveltämää teosta: Romanssi, Rondino, Valse Triste, Souvenir, Valssi ja Finlandia. Konsertti kesti neljäkymmentäviisi minuuttia, ja kun se oli ohi menimme ulos portaille syömään eväämme. Sitten pyöräilimme takaisin koululle.