Monday 31 October 2016

Lähtölaskenta alkaa!

Avaruusprojekti on edessä, ja huomenna polkaistaan se käyntiin 2.lk oppilaiden kanssa!

Kyseessä on siis sama sakki, joka viime vuonna 1. luokalla teki satuprojektin (tämän blogin 2016 huhtikuun postauksista löytyy tietoa siitä), ja tänä vuonna teemanamme on Avaruus. Ohjaavia opettajia on mukana 3, Sanna, Sirpa, ja Maria, ja lisäksi mukana on myös muita opettajia, jotka ovat lukujärjestyksissämme muutenkin mukana.

Ketkä osallistuvat? 
Niittykummun koulun 2A ja 2B luokat, yhteensä 54 oppilasta, ja kaikkiaan 9 opettajaa - osa enemmän, osa vähemmän mukana.

Millä aikataululla?
Projekti kestää 5 viikkoa, ja joka viikko maanantai, tiistai, sekä keskiviikko ovat täysin projektipäiviä, torstaisin pidämme arviointitunnin, ja perjantait menevät normaalin lukujärjestyksen mukaan.
Luokillamme on ma-ke suurin osa tunneista muutenkin samaan aikaan omien opettajien johdolla, joten tältä osin aikataulutus oli suhteellisen helppoa.



Mitä siellä tehdään?
Toiveina ja tavoitteina on, että oppilaat tekevät ryhmissään sekä tiedollisen teoksen, että jonkun fyysisen askarrelman avaruusaiheesta. Tiedollinen työ voi olla esimerkiksi video, power point, tai juliste, ja askarrelmana planeetta, aurinkokuntamalli, raketti, astronautti... Riippuen paljolti oppilasryhmien omista tavoitteista ja päätöksistä.

Tiedollisina tavoitteina OPSinkin puolesta on aurinkokuntamme planeettojen tunnistus, maan ja auringon välinen suhde, kuun kierto maan ympäri, 24h kellon alustava ymmärrys, tietotekstin luetunymmärtäminen sekä tuottaminen.

Taidollisina tavoitteina mm tiedonhaku, tvt-taidot, ryhmätyötaidot, suunnittelu- ja materiaalinhallintataidot (etenkin askarrelmatyössä).

Ryhmät itse-tunneilla ryhmät ovat tosiaan itse vastuussa omista tekemisistään suunnitelmiensa ja tavoitteidensa mukaan. Opettajat ovat tottakai kokoajan saatavilla avuksi ja tueksi.

Pajatunneilla yksi ohjaava opettaja pitää oppituntimaisen kokonaisuuden 1/3 ryhmistä, ja saman tunnin siis uudelle porukalle vielä 2 kertaa lisää. Pajatuntien aiheet ovat avaruuskirjallisuus, englanti ja matematiikka, sekä tvt-taidot.

Kotiryhmätunneilla jokainen ohjaava opettaja tapaa omat 'suojattinsa', ja voi auttaa tarkemmin kysymyksissä, ryhmädynamiikan ongelmanratkaisussa, tai ehdotuksissa etenemisen suhteen. Joskus pidämme näillä tunneilla myös Kahoot-visoja tai yhteisiä musiikkihetkiä.

Opettajien projektikokous pidetään myös viikoittain, jotta olemme varmasti yhdessä kartalla sen suhteen, että mitä on jo tehty, ja mitä haluamme saada seuraavaksi aikaan.

Uutta OPSia?
Laaja-alaisten taitojen osalta projektimme tulee sivuamaan suurta osaa siitä värikkäästä ympyrästä, sillä harjoitamme ainakin ajattelua ja oppimaan oppimista (L1), monilukutaitoa (L4), tieto- ja viestintätekniikan osaamista  (L5), työelämätaitoja ja yrittäjyyttä (L6), sekä osallistumista, vaikuttamista ja kestävän tulevaisuuden rakentamista (L7)



Monialaiselta näkökantilta projektiin liittyy aihealueita mm. englannin, äidinkielen, musiikin, ympäristöopin, kuvaamataidon, käsityön, sekä matematiikan alueilta.

Aloitamme projektin myös sillä, että oppilaat arvioivat omia ryhmätyövahvuuksiaan ensin itsenäisesti, ja ryhmissään katsovat myös mitkä ovat ryhmien yhteisiä vahvuusalueita. Oppilaat saavat päättää myös omat tiedolliset ja taidolliset tavoitteensa ryhmätöilleen.

Millä alustalla?

Tämä projekti on tarkoitus vetää sekä Office365-alustan Class Notebookin, että ihan fyysisten projektivihkojen avulla.
Olemme päässeet osallistumaan Espoon järjestämään Monialaiset oppimiskokonaisuudet digitaalisiksi-koulutukseen jälleen kerran (vastaava järjestettiin myös viime keväänä, ja siellä suunnittelimme satuprojektia). Tämän koulutuksen tarjoaman ajan ja tuen turvin olemme tulleet itse sinuiksi Class Notebookin kanssa, saaneet luotua projektin rungon, ryhmäjaot, suunnitelua ja valmisteltua tarvittavaa materiaalia projektiin. Äärimmäisen arvokasta yhteissuunnitteluaikaa siis, jota ei ilman näitä koulutuksia kalenterista löytyisi yhtäaikaa.
Lisäksi O365-pohja on paljon ketterämpi ja monipuolisempi, kuin satuprojektissa käyttämämme Fronter, niin sekin helpottaa ja innostaa entisestään tätä työtä.

Muita ohjelmistoja/sivustoja/ohjattuja materiaaleja?

Tähän mennessä suunnitelmissa on, että käyttöönvaljastetaan myös bomberbot, bingel, mysteryscience.com paja-tuntisisältöihin, teamup.aalto.fi ryhmäjakoihin, Kahoot-visailuja on tiedossa, vocaroo.com omien avaruustarinoiden ja tekstien äänittämiseen ja jakamiseen (tämä tosin ei Flash-playerin takia toimi iPadeilla), oppilaita on pyydetty tuomaan omia avaruus-aiheisia kirjojaan, Garage Band-avaruusmusisointia on suunnitteilla, sekä laajaaa Office365 tarjontaa - PowerPoint, Forms, Word ainakin. Lisäksi URSA-planetaariovierailu, sekä Heureka-vierailu ovat osana projektiamme.
Tämän lisäksi tutkimme myös eri avaruusaiheisia appeja ja ohjelmistoja, joita voimme hyödyntää koulumme laitteilla.
Olemme varanneet jo koulumme minipadeja ja iPadeja koko projektimme kestolle näille ryhmille.

Mistä tiedetään miten sujuu?

Joka viikko pidämme yhden arviointitunnin. Riippuen viikosta, aiheena saattaa tarkemmin olla itse-, vertais- tai ryhmäarviointi. Pyrimme tekemään arviointipohjia (ja oppilaat tekevät niitä myöhemmin myös itse) O365 Forms -pohjalla paperiversioiden sijaan, mutta henkinen valmius on myös lappujen keräilyyn.
Satuprojektin aikana aloitimme jo viikottaisen arviointikäytännön, mikä auttoi sekä oppilaita että opettajia reflektoinnissa sen suhteen, että missä ollaan, ja mihin halutaan päästä.

Entä lopuksi?

Lopuksi on tarkoituksena pitää avaruus-messut, joilla oppilaat pääsevät esittelemään töitään sekä koulun muille oppilaille, että vanhemmilleen. Lisäksi kirjaamme tänne blogiin projektin edistymistä, ja koulun instagram-sivulle päivitämme myös kuvia töistä ja tekemisistä. Oppilaat tekevät töitään sekä vihkoihin, askarrelmiin, ja digitaaliseen muotoon ClassNotebook-ryhmätyötilaansa, mistä töitä on myös helppo näyttää vanhemmille kotona.

Muuta yhteistyötä?

Turun yliopiston opettajien erikoistumiskoulutus, digitaalinen oppiminen ja opettaminen -kehittämishanke on mukana tässä projektissa. Hanke keskittyy erityisesti ilmiöpohjaiseen oppimiseen  ja opettamiseen.

Ja siinä se!
Kevyt pieni projektinpoikanen ;)
Innolla odotetaan, mielenkiinnolla lähdetään katsomaan mitä saadaan aikaan, ja toivottavasti näistä merkinnöistä ja huomioista on iloa myös muille!

T. Maria, Sanna, ja Sirpa :)

No comments:

Post a Comment