Opetussuunnitelman perusteet toteaa mm seuraavaa,
Oppimisen ja koulunkäynnin vaikeuksia ehkäistään ennakolta esimerkiksi
opetusta eriyttämällä,
opettajien keskinäisellä sekä muun henkilöstön yhteistyöllä,
ohjauksella sekä opetusryhmiä joustavasti muuntelemalla.
Opetuksessa otetaan huomioon sekä ryhmän että yksittäisen oppilaan tarpeet. (OPS 2014)
Eriyttäminen tarkoittaa opettajien ratkaisuja, joilla pyritään tukemaan oppilaiden henkilökohtaista kehitystä ja oppimista. Näitä ratkaisuja voi tehdä esimerkiksi oppimateriaalin, ryhmien, opettajaresurssien ja tukimateriaalien käytön kanssa. Haasteita tähän toki tulee, kun luokassa on ainakin reilu parikymmentä oppilasta ellei enemmänkin, ja osaamisen skaala on laaja ja vaihteleva, ja joka oppiaineella omanlaisensa tavoitteet.
Haasteista huolimatta käytänteitä on useita, ja näitä voi vaihdella ja kokeilla monia, kunnes omalle ryhmälle ja opetukselle löytyy parhaimmat keinot. Tässä yhden viikon aikana ohimennen silmäillen olen tullut huomanneeksi esimerkiksi seuraavia metodeja käytössä;
- yhteisen alustuksen jälkeen matematiikan tunnilla oppilailla oli mahdollisuus työskennellä pienemmällä tehoryhmällä sivutilassa, ja tehoryhmän tueksi tuli toinen opettaja. Toisinaan on tehoryhmä joka kertaa tarkemmin opiskeltavaa aihetta, toisinaan sellainen joka tahkoaa vaativampaa materiaalia.
- Laaja-alainen erityisopettaja otti historian tunnilta ryhmän pienluokkaan, ja tietotekstiä käytiin läpi opiskellen suomenkielistä sanastoa siinä samalla (sarkapelto ja vuoroviljely kun eivät välttämättä ihan heti kielitulokkaille niin vaan aukea, jos edes "pelto" sana ei vielä ole tuttu).
- Samalta historiantunnilta lähti myös kourallinen oppilaita kaksikieliseen luokkaan, missä samaa aihetta käytiin läpi englanniksi, niin heille eriytys ylöspäin olikin englannin kielen opiskelujen kohdalla, vaikka aiheena olikin "virallisesti" historia.
- Eräässä luokassa on kolme pulpettia järjestetty pienillä lokerikkokulmauksilla omiksi "Super-Paikoiksi", minne vuorollaan pääsee työskentelemään. Super-Paikalla saa leveämmän tilan ja rauhan itselleen, ja tilanteen ja oppilaiden tarpeen mukaan katsotaan ketkä milloinkin siirtyvät Super-Paikalle.
- Monissa luokissa on myös pulpetin päälle laitettavia huopasermejä käytössä, joiden avulla voi rajata oman tilan ja rauhan paremmin. Ja silloin kun eivät ole käytössä, samat sermit saa kätevästi pinoon luokan sivuun.
- Useissa luokissa on myös oppilaita, jotka oppivat paremmin saadessaan liikkua. Luokasta saattaa löytyä kuntopyörä tai stepperi, jolle kineettisempi oppija voi siirtyä välillä. Toisilta saattaa löytyä tuoliltaan istuintyyny, jonka muljahtelu ja tasapainoilu auttaa jo optimivireystilan saavuttamiseen, tai pulpetin alla saattaa olla tasapainolauta jalkoja keikuttamaan.
- Eri kustantajien oppikirjasarjoissa eriyttämiseen on tarjolla useita keinoja myös. Jo ensimmäisellä luokalla aapiskirjoissa on huomioitu tehtävät heille jotka tutustuvat kirjaimiin, niille jotka jo tavaavat, sekä heille, joille lukeminen on jo tuttua. Matematiikan kirjoista löytyy perus-tehtävät, sekä syventävämpiä pulmia.
- Kokeet ovat pitkälti myös opettajan muokattavissa - sen sijaan että koko luokka saisi saman kokeen, osa voi valita haastavamman kokeen, ja osa hieman helpomman. Samat aihealueet, samat taidot opittuna, toisissa vain ehkä yksi mutka vähemmän jotta pääsee ratkaisuun, ja toisille tahallaan pari koukkua lisää. Vaihtoehtona myös vaikka puhua koe läpi opettajan kanssa, jos paineen alla koetilanteessa menee vaan ajatukset lukkoon, niin ei hätää.
Konstit on monet, sanoi ope kun työtään suunnitteli.
Eriyttäminen on opetuksen arkipäivää, ja materiaalin, tilanteen tai lähestymistavan muokkaamista niin, että siitä olisi oppilaalle eniten hyötyä ja iloa. Ei ole vain yhtä tapaa oppia, ja tavoitteena on löytää jokaiselle niitä omimpia keinoja edetä ja onnistua.
Tämä eriyttämismallien listaus oli vain pienen, ohimenevän silmäilyn perusteella kirjattua. Kun lähtisi katselemaan ja kyselemään mitä kaikkia vinkkejä opettajilta löytyy takataskusta, ja ässiä hiasta... melkoinen aarreaitta ihan omilla nurkilla!
No comments:
Post a Comment