Friday, 22 November 2019

Monialaisten oppimiskokonaisuuksien suunnittelutyökalu

Monialaiset oppimiskokonaisuudet ovat olleet osana koulumaailman arkea jo pitkään ennen kuin ne sanallistettiin tähän muotoon vaatimuksiksi opetussuunnitelmassa.

Näitä kokonaisuuksia voi toteuttaa monilla eri tavoin pitkin vuotta joka viikko, tai teemapäivinä/-viikkoina. Lähtökohtana on, että projektia tai kokonaisuutta ei tarkastella vain oppiainekohtaisesti ja yhdestä suunnasta, vaan laajempana kokonaisuutena, luoden myös tilaa laaja-alaisten taitojen monipuoliselle harjoittamiselle.

Niittykummun koulussa useat monialaisten oppimiskokonaisuuksien metodit ovat olleet käytössä - viime vuonna koko koulu työskenteli Niittykumpu 70-teeman alla viikon verran, kun juhlimme vuosia täyttävää rakennustamme. 3-4 luokilla ja 5-6 luokilla on lukujärjestyksiin laitettu viikoittainen sija monialaisille oppimiskokonaisuuksille, ja niissä on ollut useita eri lähestymistapoja. Rentoutusta, ruuanlaittoa, arkkitehtuuria, draamaa...

Monialaisia voi tehdä myös projektiluontoisesti, ja näistä onkin dokumentointia blogin arkistoissakin aika paljon.

Näiden projektikokemusten, ja monialaisten kokonaisuuksien suunnittelun innoittamana olemme kasanneet mieleen jääneitä vinkkejä ja käytänteitä suunnittelutyön tueksi, ja nyt kirjanneet ne Sway-pohjalle. Linkkiä seuraamalla pääset katsomaan millaista suunnittelupolkua olemme hioneet tässä vuosien varrella, ja nyt tiivistäneet tiukempaan pakettiin. Tämä malli on Niittykummun koulun opettajien Maria Björkenheimin ja Sanna Rantasen ideoima, omiin kokemuksiin ja huomioihin perustuva.

Siirry tähän Swayhin

Ja mikäli ylläoleva kuvalinkki ei syystä tai toisesta suostu tottelemaan, kokeile painaa tästä

Kerrohan toki, jos intouduitte suunnittelemaan omia projekteja mallin avulla! ^_^

No comments:

Post a Comment