Tässä etäopetuksen aaltoa on siivittänyt muutama vuosi sitten alkanut digiloikka, joka on ottanut uskomattomia harppauksia eteenpäin tässä muutaman viikon aikana. Sekä oppilaat että opettajat ovat aivan uusin tavoin käyttäneet ja hioneet digitaitojaan pakon edessä, ja tuloksiakin tässä näkyy.
Jakamisen kulttuuri on kasvanut koulussamme huomattavasti tässä etäkouluajalla, rakentaen yhteisöllisyyden tunnetta, vaikka etäällä ollaankin.
Esimerkiksi googlen työkalut ovat olleet meilläkin käytössä jo jokusen vuoden, niitä ei ole tarvinnut hyödyntää näin täysillä tehokkaasti tätä ennen. Yrityksen ja erehdyksen kautta on opeteltu Classroomin käyttötapoja, mutta apua on ollut myös hyvin lähellä! 3B:n opettaja Kati on varsin ansioitunut digitaidoissaan ja omaa kattavat google-fu taidot. Hän on pitänyt opettajille digioppitunteja Meets-videopuheluiden avulla, missä selittää, jakaa ruutuaan, demonstroi ja vastaa kysymyksiin siitä, miten näitä on hyvä käyttää. Live-oppitunnit on myös taltioitu, ja laitettu Opejen Vinkkipankki-classroomiin talteen, jotta kaikki pääsevät ne näkemään, vaikkeivät oisikaan olleet paikalla.
Opettajien WhatsApp-ryhmissä ("virallinen" ja "epävirallinen") liikkuu viestejä, vinkkejä, linkkejä, kevennyksiä - kaikkea mikä auttaa työn organisoinnissa, ja arjen jaksamisessa.
Useat opettajat ovat myös tehneet opetusvideoita - liikuntavinkkejä ja ohjeita esim. juoksuharjoitteluihin, tai ohjeistuksia matematiikan saloihin. Monesti videot ovat live-tuokioita parempia oppilaillekin, sillä ne voi pysäyttää ja katsoa useasti uusiksi niin tarvitessaan, toisin kuin live-hetket. Videoissa etu on myös opettajan puolella - voi tehdä useamman oton, editoida, parannella äänenlaatua, ja videon voi tehdä valmiiksi sellaiseen aikaan, mikä itselle sopii
Käytännön vinkkejä jaetaan myös paljon. Kokeiden pitämisestä on tullut mm seuraavia ajatuksia; forms-kokeita voi luoda itsetarkistavasti, niin että koepohja on auki vain tietyn ajan, oppilaat voivat vastata vain @eduespoo tunnusten kautta mitkä jäävät talteen. Toisella tapaa oppilaita voi pyytää yksin tai ryhmissä videopalaveriin, missä kyselee täsmäkysymyksiä. Jokaisella on videot käynnissä, niin opettaja näkee pienryhmänsä kerralla. Ja näistä ryhmäkeskusteluista voi tulla erittäin hedelmällisiä arviointitilanteita.
Ryhmätöitä voi myös laittaa vireille etätyökaluin - oppilaat jaetaan ryhmiin, ja jokainen ryhmä luo toisilleen ja opettajalle jaetun Slidesin tai Docsin, sekä oman Meet-videopuhelun. Opettaja voi vierailla eri ryhmien Meetseissä vuorotellen, sekä katsoa jaetusta dokumentista miten annettu tehtävä etenee.
Opettajat kokoavat yhteisvideoita, missä eri tekijät ovat erikseen nauhoittaneet omat osuutensa, ja sitten tuotokset on editoitu yhteen. Youtubeen saa laitettua videoita vain linkin taakse, niin yleisessä jaossa ja haussa teoksia ei löydy, ellei niin itse halua.
Näistä ja monista muista käytänteistä on etäopetus tehty. Mukavaa lähiviikonloppua lukijoille!
No comments:
Post a Comment