Taas tuli kaksi päivää istuttua yliopistolla intensiivisesti ja ahmittua kaikkea kivaa ja hyödyllistä uutta tietoa. Ensimmäisenä päivänä tutustuttiin Ville-oppimisympäristöön ja päästiin myös itse tekemään ja kokeilemaan sähköisten tehtävien tekemistä. Turun yliopiston IT-laitokselta Ville-oppimisympäristön sisällöstä kertoi enemmän Mikko-Jussi Laakso. Hän oli iloinen siitä, että motivoituneita opettajia löytyy ympäri Suomen ja heidän avullaan saadaan kehitettyä tätäkin järjestelmää eteenpäin. Hänen mielestään on tärkeää tehdä kentällä olevien opettajien kanssa yhteistyötä. Ville-oppimisympäristöä pääsen itse kokeilemaan syksyllä oman luokkani kanssa ja sen jälkeen pystyn enemmän sanomaan sen toimivuudesta ja innostavuudesta. Erittäin mielenkiintoista, mutta mietin vaan, että mistä tämä aika tähän kaikkeen, mutta kesällä sitten.. Saimmekin yhdeksi oppimistehtäväksi suunnitella sähköisen tehtävän omien intressien ja tarpeiden mukaan. Ei vielä hajuakaan, mistä itse haluaisin tehdä, mutta sekin varmasti alkaa selkiytymään tässä aikanaan.
Toinen päivä oli varustettu mielenkiintoisilla alustusluennoilla, jotka todella pistivät pohtimaan kaikenlaista. Ensimmäisenä meille puhui Robert Siipola fysiikan ja tähtitieteenlaitokselta koneoppimisesta eli mitä ja miten koneet oppivat. Hän kertoi hurjistakin tulevaisuuden kuvista, mitä koneiden avulla tullaan saavuttamaan mm. itseohjautuvat autot, eri keliä voidaan puhua koneiden avulla sujuvasti ja jopa siitä, miten koneet voivat ehkä joskus vielä arvioida kokeita, esim. essee vastauksia. Hurjia juttuja, mutta kyllä teknologia ja maailma kovaa vauhtia kehittyvät.
Sen jälkeen saatiin infoa aiheesta fyysinen ympäristö osana digitaalista oppimisympäristöä. Jiri Lallimo Turun yliopiston opettajkoulutuslaitokselta puhui koulurakennuksen yhteissuunnittelun dynamiikasta ja sykleistä sekä eri näkökulmista käyttäjien osallisuudesta. Muutoksen tavoittelu on pitkäjänteistä toimintaa. Yhteisön käsitteiden ja toiminnan muutos vaatii kaikkien yksilöiden omakohtaisen panoksen, kohdistuupa se rakentamisen suunnitteluun, OPS-jalkautukseen, pedagogiseen/teknologiseen käyttöönottoon tai hajautetun johtamisen käytäntöihin (tiimit ja vastuualueet ym.). Visioiden ja tavoitteiden konkretisointi vaatii yhteisiä välineitä (kuvat, prosessit, tekstit ja paljon muuta). Aleksi Lahti taas puhui fyysisestä ergonomiasta (työasennot, kalusteet, tilan muunneltavuus, melu, valaistus) kognitiivisesta ergonomiasta (valaistus, käytettävät välineet, ilmanvaihto, akustiikka, viihtyvyys tilassa) ja organisatorisesta ergonomiasta (nettiyhteydet, virranjakelu, työvälineiden sijoittelu). Samalla vertailimme omaa tilannetta eri kouluissa. Keskustelimme myös äänen vaikutuksesta työhyvinvointiin liittyen, sen verran on tutkimusten mukaan ääntä luokassa välillä, niin kuin olisi imuri koko ajan päällä. Saimme myös nähdä mallin siitä, miten erään koulun yksi luokka oli uudelleen sisustettu ja tehty toimivaksi oppimisympäristöksi.
Hyvä mieli jäi taas opintopäivistä ja paljon ajatuksia ja pohdittavaa siitä, miten itse voisi näitä asioita toteuttaa omassa koulussa ja luokassa.
-Sanna-
No comments:
Post a Comment