Friday, 11 November 2016

Avaaruusviikko 2

Jo toinen projektiviikko takana, ja huomasimme jälleen, että aika tämän parissa ihan oikeasti lentää! Oppilailla on hyvä into, ja monilta on jo nyt tullut innostuneita palautteita siitä, kuinka avaruusprojekti on kivaa ja jännää.

Tällä viikolla meillä oli erikoisuutena Ursan planetaariovierailu. Ursan tähtitieteelliseltä yhdistykseltä olimme tilanneet planetaarion ja esittelijän koulullemme kahdeksi päiväksi. Näiden kahden päivän aikana kaikki koulumme luokat pääsivät opastetulle 30 minuutin kierrokselle tähtitaivaalle, sekä kotoisiin maisemiin, että pohjoisnavan näkymiin! Iglumainen, puhallettava rakennelma valtasi suuren osan pienemmästä liikuntasalista, mutta sisäpuolella pääsi tosiaan hyvinkin erilaisiin tunnelmiin.





Muuten suuri osa ryhmien omasta ajasta on kulunut askarteluiden parissa, kun rakenneltu työ on sysännyt yhteistekemisen inspiraatiot selvästikin tehokkaasti käyntiin. On ollut ilo nähdä, miten erilaisia tulkintoja ryhmät ovat saman aiheen alta tehneet, ja miten monenlaisia ja -kokoisia teoksia on tulossa.





Tällä viikolla pääsimme myös pitämään ensimmäiset pajatunnit. Yhden pajan aiheena oli maapallon liike avaruudessa, jota selviteltiin englanninkielisen videon avulla. Kaksikieliset oppilaat pääsivät vaativaan asemaan, kun pääsivät avaamaan videon saloja ryhmilleen tarkemmin. Yhdessä kävimme toki tarvittavat vastaukset läpi, niin maapallon liike itsensä ja auringon ympäri tuli avattua suomeksikin kaikille. Lisäksi askartelimme geometrisen maapallon leikkaamalla, taittelemalla ja liimaamalla.




Tiedonhakupajassa ryhmät pääsivät harjoittamaan tiedonetsintätaitojaan ohjatusti, jotta saavat varmasti valmista tekstiä tietoteoksiinsa. Osa oppilaista innostuikin faktapuolesta niin, että jakoivat ryhmänsä askartelijoihin, sekä powerpointin tekijöihin jotta ryhmä saa kokonaisuudessaan teostaan tehtyä mahdollisimman tehokkaasti.


Musiikin pajatunnilla tutustuttiin iPadin avulla Garage band- ohjelmaan. Ohjelmassa on mahdollista tutustua eri soittimien soittoon. Tällä kertaa valitsimme keyboardit ja sieltä sävyksi dark matter, jotta päästiin "avaruudellisiin sointuihin". Seinällä oli avaruuskuva, joka myös motivoi oikeanlaiseen tunnelmaan. Oppilaat saivat yhteisen ohjeistuksen ohjelman käyttöön, jonka jälkeen he alkoivat luomaan omaa musiikkiaan. Jokaisella oli oma iPad ja jokainen sai ensin tehdä omia kokeilujaan ja soittojaan. Tämän jälkeen soitettiin kaikki yhdessä ja ope äänitti yhteissoiton. Klikkaa ja kuuntele - tässä on yksi esimerkki oppilaiden tekemästä avaruusmusiikista!

Jokainen projektiryhmä myös teki ja äänitti oman avaruusmusiikkinsa, jotka vietiin ryhmän omaan kansioon Office365:een. Musiikki on tallessa kansiossa ja oppilaat saavat halutessaan käyttää sitä myös omaan työhönsä. Oppilaat innostuivat ohjelmasta ja hienoa musiikkia saatiin aikaiseksi jokaisessa pajassa. Tätä ohjelmaa tullaan varmasti käyttämään jatkossakin ja on sitä välillä jo uudestaan vilkuiltu auringon, kuun ja muun tähtisumun tiedon etsinnän seassa...;)

Kaiken tiedollisen ja taidollisen avaruudentutkimuksen lomassa opettelimme planeettalaulun ja siitä pieni maistiainen tässä.



Arvioinnissa keskityimme itsearviointiin. Tällä viikolla huomasimme, että monissa ryhmissä oli jälleen käynyt se tyypillinen ryhmätyön vaara - osa ottaa vapauden olla tekemättä mitään produktiivista ryhmänsä eteen, ja muut puurtavat eteenpäin tunnollisesti. Jaoimme arviointilomakkeen tällä kertaa ihan paperisesti, ja pyysimme arvioimaan omaa sekä ryhmän toimintaa, kertomaan mitä ovat tehneet ja oppineet, mitkä asiat ovat sujuneet hyvin, ja lopuksi vielä mitkä ovat aiheuttaneet ongelmia ryhmissä, ja mitkä voisivat olla ratkaisuja näihin ongelmiin.

Ja hyvinhän oppilaat olivat tietoisia siitä, että melua on liikaa, tai tavarat ovat hukassa, tai joku pomottaa, tai joku ei tee mitään. Mutta hyvinpä olivat rakaisuehdotuksiakin kirjanneet - peräänkuulutettiin tehokkaampia metelipoliiseja, enemmän vuorottelua, tavaroista huolehtimista, ja niin edelleen.

Ensi viikolla aloitetaankin siitä, että oppilaat käyvät ryhmissään läpi jokaisen itsenäisesti kirjoittaman palautteen. Tarkoituksena on herättää ryhmiin omaa keskustelua huomatuista ongelmista, sekä niiden ratkaisuehdotuksista. Koska tärkeää on, ettei palautteen tai arvioinnin kirjoittaminen jää vain tyhjäksi sanahelinäksi, vaan muuttuisi ratkaisukeskeiseksi toiminnaksi.

Näihin ajatuksiin ja tunnelmiin, avaarusprojekti kuittaa!

No comments:

Post a Comment