Friday 25 November 2016

Avaruusprojekti: 4. viikko

Vähiin käy, ennenkuin kokonaan loppuu! Ensi viikko on viimeinen projektiviikko, ja alkaa näyttää siltä, että ryhmät kyllä saavat valmista aikaiseksi. Viimeisen työviikon jälkeen valmistaudumme Avaruus-messuille, missä oppilaat pääsevät esittelemään tuotoksiaan koulun muille oppilaille, sekä omille vanhemmilleen.




Oppilaiden työt ovat todella moninaisia, ja luovuus on todella kukoistanut. Saman aiheen ja ohjeistuksen alta on tulossa elokuvia, power-point esitys, kirjoja... Eräs ryhmä on äänittänyt planeettainformaatiota vocaroo.com sivuston avulla, ja näitä mp3-tallenteita on upotettuna heidän diaesitykseensä. Lisäksi taiteelliset tuotannot ovat monennäköisiä ja kokoisia, ja todella huolella ja ajatuksella tehtyjä. Eräskin oppilas oli viikonlopun aikana tehnyt itse upean aurinkokuntakuvaelman, minkä saimme myös kouluun näytille.



Viikon arviointimenetelmänä oli vertaisarviointi. Alkuviikosta oppilaat katsoivat n. 30 min mittaisen videon elämästä kansainvälisellä avaruusasemalla. Tämän jälkeen jokainen kirjoitti aiheesta pienen kirjoitelman - joko videosta suoraan, tai kuvitellen itsensä avaruusasemalle elämään. Torstain arviointitunnilla jokainen sai toisen oppilaan kirjoitelman, sekä vertaisarviointikaavakkeen, minkä avulla käydä tuotos läpi. Arvioinnin tavoitteena oli antaa positiivista palautetta, rakentavia parannusehdotuksia, sekä lopuksi vielä positiivinen huomio tekstistä. Palautetta annettiin tunnollisesti ja mukavaan sävyyn. Osa kirjoitelmista, ja palautteista, oli toki suppeampia, mutta oli ilo nähdä huikea kehitys sekä kirjoitustaidoissa, että toisen huomioivassa palautteessa.







Tekniikan osalta oppilaiden taidot ovat yhä rajalliset, mutta taitonsa kehittyvät kokoajan pidemmälle. Tässä vaiheessa opettajilta kuitenkin vaaditaan vielä videoiden viimeistelyä ynnämuuta hienosäätöä. Pikkuhiljaa päästään kuitenkin näissäkin taidoissa eteenpäin, ja itsenäisemmiksi.

Viime viikon turnausväsymys on kyllä väistynyt, ja tällä viikolla into on ollut jälleen entisellään. Näytti siltä, että oppilaita ei juuri tarvitse ohjeistaa, sillä nyt heillä oli itsellään ja ryhmillään hyvin tiedossa mitä on tehty, mitä tekeillä, ja mitä vielä puuttuu. Jokunen vapaamatkustaja on vielä joukoissa mukana, mutta suurin osa tekee hyvää työtä innolla, ja tukevat toisiaan.

Tämä kun on jo toinen vuosi kun teemme laajan projektityön näiden oppilaiden kanssa, niin voi vain kuvitella, millaisiin projekti- ja ryhmätyösuorituksiin tällä sakilla on potentiaalia tulevina vuosina!


No comments:

Post a Comment