Friday 18 November 2016

Avaruusprojekti: Viikko 3

Tämä viikkohan alkoi avaruusprojektin kannalta ihanteellisesti, kun uutiset olivat superkuuta pullollaan! Huomioimme sen toki täällä meilläkin, ja epävirallisena läksynä kehoitimme vilkaisemaan maanantai-iltana, jos kuu näyttäytyy. Kuinkas sattuikaan sopivasti meille! Monet oppilaat kertoivatkin nähneensä suuren kuun.

Superkuun ja normaalin kuun kokovertailu - Wikipedia


Muutoin aloitimme viikon edellisten arviointien purkamisella. Viime viikollahan oppilaat kirjoittivat arvioinnit ja palautteet muun muassa siitä, mikä ryhmässä toimii, mitä ongelmia on, ja mitä ratkaisuja näihin ongelmiin löytyisi. Maanantain purku-sessiossa keskityimme erityisesti siihen, että ennen työhön ryhtymistä ryhmien täytyi käydä läpi kaikkien listaamat ongelmat ja ratkaisut yhdessä. Toiveissamme oli, että tällä tavoin ryhmän jäsenet uskaltaisivat ehkä paremmin sanoa toisilleen mikä työnteossa mättää heidän mielestään. 
Ja vaikuttaisi siltä, että ainakin osa ryhmistä ymmärsi kuunnella toisiaan, ja yhdessä saivat uudet työroolit jaettua, ja hyvää tekemisen meininkiä.




Viikkoon on mahtunut myös kirjastovierailua ja kirjavinkkausta, sekä katsoimme hetken aikaa kansainvälisen avaruusaseman live-streamia, mitä voi seurata missä vaiheessa vain. Kysymyksiä tuli paljon siitä, että onko siellä oikeasti nyt ihmisiä, miten se avaruusasema on sinne päätynyt, ja mitä tapahtuu jos se kamera tippuukin? Mielenkiintoinen ja ihmeellinen aihe, kerrassaan! Silloin kun katselimme, avaruusasema oli juuri matkalla kohti auringonnousua - alla siinteli pimeänmusta planeetta, ja vain etureuna oli hieman valaistu. Pikkuhiljaa päästiin eteenpäin, ja edessä avautui siniset, pilvien täplittämät näkymät.

Pelailimme myös Aurinkokunta-aiheista Kahoottia, mikä oli jälleen kerran hyvin suosittu. Ja kisassa jännitys säilyi loppuun asti, sillä joukkueet olivat hyvin tasaväkisiä tiedoissaan ja vastausnopeuksissaan.



Torstain arviointitunnin aiheena ryhmillä oli tällä kertaa oppimispäiväkirja. Ryhmien piti nyt miettiä, että mitä tietoja ja faktoja heille on jäänyt mieleen tästä avaruusprojektista tähän mennessä, ja kirjoittaa niitä ylös. Nytpä ei kelvannutkaan vain lausahdus "olemme oppineet avaruudesta", vaan halusimme lukea yksityiskohtia enemmän. Laaja-alaisten osaamisten näkökulmasta tällä arviointitavalla tavoiteltiin etenkin ajattelun ja oppimaan oppimisen taitoja, kun hyvin avoimesta aiheesta miettivät ja muistelevat yhdessä, ja sanallistavat tietonsa kunnollisiksi lauseiksi. Ja hyvinhän sitä tietoa oli uponnut!





Rehellisyyden nimissä mainittakoon vielä, että näin opettajien kesken olemme todenneet itsellämme pientä turnausväsymystä. Oman innostuksen kohdalla on selvästi tasaannusvaihe, ja huomaamme tympääntyvämme aina vaan uusiviin, tuttuihin ongelmiin; teknologia takkuaa kun luokallinen laitteita on yhtä aikaa käytössä, tympii huomauttaa äänenkäytöstä samoille sankareille, väsymystä ja levottomuutta... Onni on, että oppilailla riittää intoa yhä edelliseen malliin, ja työt näyttävät valmistuvan hyvää vauhtia, ja huolellisesti. Kyllä tästä vielä hyvä tulee! Ja puoliväli on jo ylitetty - enää kaksi viikkoa jäljellä!



No comments:

Post a Comment