Pelottavan hyvää! |
Näiden haamuhulinoiden taustalla on myös pyörinyt Avaruusprojekti20182a5b, mistä kerrottiinkin tarkemmin viime viikon postauksessa. Tällä viikolla työt ovat jatkuneet ryhmissä suurella innolla ja palolla - eräskin ryhmä havaitsi, että heillä on jo lähes 50 tiedon&kuvantäyteistä diaa esityksessään! Vierailijana meillä oli kirjavinkkaaja Iso Omenan kirjastosta, joka kertoi oppilaille saatavilla olevasta avaruuskirjallisuudesta. Esittelyssä oli kuvakirjoja, nuortenromaani, sekä tietokirjoja.
Opettajat tapasivat tällä viikolla myös Skillin edustajan, ja saimme omat tunnuksemme kyseiseen ympäristöön. Tavoitteena on siis tutustua Skilliin arviointiympäristönä sekä opettajan, että oppilaan näkökulmasta. Loimme alustalle oppimiskokonaisuuden, ja määritimme sille ensimmäiset arviointikysymykset. Osin kartoitetaan sitä, mitä on tehty, mutta myös sitä miten oppilaat uskovat yhteistyötaitojensa kehittyneen. Skillin avulla voi siis pohtia etenemistä myös laaja-alaisten taitojen näkökulmasta. Jahka vastauksia aletaan kerätä, niistä saa näppärää dataa nähtäväkseen graafisessa muodossa.
Näkymää Skillistä |
Ensi viikolla aloitamme oppilaiden kanssa projektin puolivälipohdinnalla, ja palaamme kanban-tauluihin. Ryhmät pääsevät laputtamaan projekteistaan niitä osioita jotka ovat valmiina, vireillä, ja vielä aloittamatta. Monilla tulee myös harkinnan paikka eteen - millä tavoin pidetään huoli siitä, että projekti etenee merkityksellisesti, ja että kaikki ovat oikeasti työn teossa mukana moninaisesti. Osalla on vaarana juuttua vain yhteen rooliin ja työskentelymetodiin, kun mahdollisuutena (ja tavoitteena!) olisi kokeilla monia eri työtapoja. Otamme myös Skillin ensi viikolla käyttöön tositarkoituksella oppilaidenkin kanssa. Sitten nähdään käytännössä, mihin tämä alusta käytössämme taipuu.
No comments:
Post a Comment