Friday 2 March 2018

Sprichst du Deutsch? - Bald ja!

Sprichst du Deutsch? - Bald ja!
Tapahtui niinä aikoina, että pääministeri Juha Sipilä hallituksineen laittoi viisaat päänsä yhteen ja kehitti Kielten kärkihankkeen. Tämä kärkihanke oli toimeksi pantava koko maassa ja tavoitteena luoda Suomesta maa, jossa tekee mieli oppia uutta koko ajan. Niin kärkihanke saapui myös Espooseen, Uudenmaan kaupunkiin, jossa olikin jo polkaistu liikkeelle aiemmin englannin varhentaminen, näin joka tapauksessa Niittykummun koulussa. Luotiin Espoon kielten varhentamisen hanke, varhennettu saksa, jolle annettiin lempinimeksi varsa.






Espoossa on yhteensä viisi koulua, joissa oppilaat esikoulusta kolmanteen luokkaan, kussakin koulussa omilla tavoillaan, saavat nauttia varhennetun saksan opetuksen eduista. Niittykummussa varsaa opiskelevat kaikki 2.- ja 3.-luokkalaiset. Kullekin luokalle on varattu viikossa yksi oppitunti, jonka aikana varsa-opettaja, allekirjoittanut, käy suihkuttamassa kieltä oppilaille. Luokanopettajien kanssa on sovittu varsan järjestelyistä. Yhdellä luokalla koko ryhmä saa musiikin tai ympäristöopin tuntinsa alkuun ingressin saksaksi. Toisella luokalla käydään pienemmissä ryhmissä tietyn jakson ajan kokonaisilla oppitunneilla sisältöjä läpi ja sitten vaihdetaan ryhmää. Kolmannella jaetaan luokka kahtia ja pidetään puolet oppitunnista varsaa ja puolet kuvista ja oppitunnin puolessa välissä vaihto. Joustavat järjestelyt ovat sopineet hyvin varsan luonteeseen ja luokanopettajat ovat hyvillä mielin ottaneet varsaopetuksen osaksi oppituntejaan.





Mitä siellä varsassa sitten tehdään? Tavoitteena on innostaa oppilaita uuden kielen pariin, herätellä uteliaisuutta ja mielenkiintoa ympäröivää maailmaa kohtaan. Tämä tehdään leikkien, laulujen, pelien ja fraasien avulla. Olemme laulaneet Bruder Jakobia ja soittaneet sitä Boomwhackereillä, pelanneet Das Monster -peliä väreillä, leikkineet talven eläimiä kuten jäniksiä ja oravia sekä kertoneet miltä planeetalta tulemme. Varsa-oppitunnit voi joko liittää oppitunnin sisältöön tai sitten pitää erillisenä oppitunnin sisällöstä. Jokaisen varsa-ryhmän kanssa olemme tehneet molempia.




Oppilaiden mielipide varsasta näkyy selvästi. Valtaosa on hyvin innoissaan uuden kielen oppimisesta ja nauttii pienistä saksahetkistämme. Kun varsa-tunnille saapui enne hiihtolomaa varsa-open lisäksi pahvilaatikollinen uusia pehmokavereita, joille tuli antaa nimi ja taustatietoja, kävi joka luokassa kova kuhina. Miten sanotaan lentää? Miten kirjoitetaan saksaksi sushi? Mitä tarkoittikaan Lieblingsessen? Kuvista näet, millaisia esittelytekstejä pehmoille saatiin luotua.

Varsa on ollut myös minulle varsa-opettajana hyvin mieluista aikaa. On ihana nähdä into ja palo uuteen kieleen oppilaiden kirkkaissa silmissä ja vastailla heidän loppumattomaan tiedonjanoonsa. Innostuimmekin Espoon muiden varsa-opettajien kanssa luomaan meille omat varsa-pussit, joissa on varsa-tunneille sopivaa sisältöä: hyppynaru, rytmikapulat, noppia ja tietenkin varsa. Näitä pääsemme pian käyttämään tunneillamme!




Yksi huolenaihe minulla on: oppilaat eivät tiedä olevansa varsatunneilla. Heille vaan tullaan opettamaan hieman saksaa viikottain. Tämä johtuu siitä, etten ole käyttänyt aikaa varsinaiseen varsan brändäämiseen. Sen voisikin asettaa tavoitteeksi, jotta Niittykummun koulun Bretzel-varsa saa kaipaamansa ymmärryksen, kun hän pian saapuu varsa-tunneille.


Mit freundlichen Grüßen,

Kati

No comments:

Post a Comment