Tuesday 26 April 2016

Erilaisia oppimisympäristöjä


Saimme opiskeluissani yhdeksi tehtäväksi kuvata koulumme fyysisiä oppimisympäristöjä, joita sitten analysoimme seuraavien lähipäivien aikana. Oppimisympäristöjen kehittäminen onkin yksi tavoite opinnoissani. Meidän koulussa on jo hyvin näitä tiloja toteutettu ja kokeiltu. Projektimme aikanakin oppilaat ovat mielellään työskennelleet erilaisissa tiloissa. Tämä helpottaa myös työkentelyä, koska oppilaita on paljon. 

Opinnoissani meidän opiskelijoiden pääasiallinen työskentely-ympäristö on Eliademy, johon voimme etänä koko ajan tehdä suorituksia. Siellä on myös keskustelualusta ja sinne tulevat tehtävät ja aineistot. Ryhmätapaamisia suoritamme Zoomin välityksellä livenä. Tämän lisäksi tapaamme myös toisiamme lähipäivien aikana yliopistolla noin kerran kuukaudessa. Lähipäivät ovat myös tärkeitä, koska on erittäin tärkeää vaihtaa ideoita ja kuulumisia myös kasvotusten.

Seuraavaksi lähipäivillä keskitytään digitaalisten oppimisympäristöjen ja materiaalien suunnitteluun ja arviointiin. Opintokokonaisuudessa tutustumme mm. oppimisanalytiikkaan, oppimisympäristöjen suunnitteluun ja sähköisen oppimisprosessin seurannan tieteelliseen evidenssiin. Kokonaisuuksiin sisältyy oppimisympäristö -käsitteen tarkastelua myös laajemmassa kuin digitaalisessa kontekstissa. Pohdimme myös opetuksen kehittämistä tilaratkaisuiden näkökulmasta. Kokonaisuuden toteutukseen osallistuu Turun yliopiston IT-laitoksen tutkijoita ja oppimisympäristökehittäjiä. Samalla hyödynnämme ja käytämme kokonaisuuksissa Turun yliopistossa kehitettyä oppimisympäristö ViLLE:ä, jota voimme halutessamme hyödyntää omassa opetuksessa ensi syksynä. ViLLE toimii opintokokonaisuuksissa yhteisenä referenssialustana muita ympäristöjä tarkasteltaessa. Tutustumme ennen sitä etänä  ViLLE-oppimisympäristön käyttöön. Kaikenlaista uutta ja mielenkiintoista on siis tulossa... etänä ja livenä😀

Alla kuvia koulumme oppimisympäristöistä.













Palailen taas lähipäivien jälkeen kertomaan uusia kuulumisia,
Sanna

No comments:

Post a Comment