Tuesday 12 April 2016

Kupletin juoni

Toinen projektiviikko polkaistiin käyntiin! Tiistai oli taas toimintaa täynnä, kun koko päivä oli pyhitetty projektitoiminnalle.

Suurimpina aihealueina tänään oli juonikaavioon tutustuminen, ja oman äänikirjan tallentaminen. Virittäydyimme tunnelmaan kuuntelemalla yhdessä n. 10 minuutin mittaisen tarinan Sipi Peltohiirestä. Tämän jälkeen jaoimme oppilaille juonikaavio-pohjan, mitä ryhtyivät ryhmissä täyttämään juuri kuulemastaan tarinasta. Kävimme myös mielikuva-pyörälenkillä juonikaavion mäkeä pitkin, hitaasti jännitystä nostaen, ja mäen ja jännityksen huipulta päästäänkin nopeasti ja kevyesti laskeutumaan tarinan loppuun.

Ryhmä 6 juonikaavio


Kävimme lopuksi tarinan juonen vielä läpi kaikkien kanssa


Valmiit työt liimattiin projektivihkoihin, ja ryhmät ottivat niistä myös kuvat Fronter kansioihinsa.

Päivän aikana pelasimme myös satuaiheista tietovisaa Kahootilla, ja entistä helpommin ja nopeammin päästiin pelissä asiaan, kun oppilaat tiesivät jo minne mennä, ja mitä tehdä.






Oman tuotannon antina ryhmät loivat oman äänikirjan. Vaihtoehtoina oli keksiä oma satu, tai käyttää jotain tuttua satua pohjana. Tarkoituksena ei ollut kuvata ketään näyttelemässä, vaan harjoitella eläytyvää lukemista, äänimaiseman luomista, ja tasaista kuvaamista. Suurin osa ryhmistä sai tuotantonsa valmiiksi, mutta Fronteriin lataamisen kanssa tuli pieni tenkkapoo. Jos saamme videotallenteet siirrettyä oppilaspadeilta muuallekin talteen, upotan tänne blogiin myös esimerkin.

Kuvauksien aikana oppilaat huomasivat jo, että yhdellä kerralla otokset eivät välttämättä onnistukaan. Ääntä saattaa kantautua muista ryhmistä omaan työhön, ja samoin itseltä muille. Osa ryhmistä joutui myös myöntämään, etteivät saaneet itseään organisoitua toimimaan tarpeeksi tehokkaasti, niin tehtävä jäi kesken. Mutta vielä on projektia jäljellä, niin toivottavasti ryhmät oppivat myös huomioimaan omaa ajanhallintaa.


Äänikirjaa omasta tarinasta



Äänikirjaa valmiin tarinan pohjalta

Loppuviikolla onkin tarkoitus aloittaa sitten sen ryhmän oman tarinan työstöä. Oppilaat saavat luoda tarinaansa juonikaaviota, ja suunnitella millä tavalla toteuttavat tuotantonsa. Lisäksi oppilaiden tulee myös kiinnittää työnjakoon huomiota, ja varmistaa että ryhmän jäsenet pysyvät aiheessa.

Täältä jälleen tähän,
-Maria


No comments:

Post a Comment