Mutta aloitetaan siitä, että mistä tässä on kyse;
Kehittyvän toimintakulttuurin ja monialaisten oppikokonaisuuksien valossa ja innostamana päätimme aloittaa satuprojektin 1A ja 1B luokkien yhteistyönä. 1A luokalla on 31 oppilasta ja 2 opettajaa, 1B:llä 25 oppilasta, ja 1 opettaja. 1B on kaksikielinen (eng-su) luokka. Näistä kolmesta opettajasta 2 (Maria & Sanna) ovat myös koulun KETO-tiimissä.
Aloitimme suunnittelun jo syksyllä 2015, ja ajankohdaksi päätimme huhtikuun 2016. Sattui sopivasti niinkin, että pääsimme Sannan kanssa monialaisten oppimiskokonaisuuksien digisisältökoulutuksiin maaliskuussa Olarin koulutustiloissa, niin saimme mahdollisuuden hioa projektia kunnolla silloin.
Lukujärjestyksemme mahdollistivat sen, että voimme ottaa 1AB yhteistyöhön 8 opetustuntia / viikko. Neljän viikon ajalta se tekee projektin kestoksi oppilaiden osalta siis 4x8 = 32 tuntia. Käytimme tähän jo palkitetut äidinkielen, matematiikan ja musiikin, sekä "ylimääräisiä" äidinkielentunteja, mitkä ovat luokilla yhtä aikaa. Lisäksi 1B siirtää yhden puolen ryhmän tunnin koko ryhmälle, jotta saadaan projektille kaikki paikalle samaan aikaan.
Niinpä oppilaiden osalta projektitunnit ovat tiistaisin 08:30-12:45, keskiviikkoisin 12:00-12:45, torstaisin 08:30-10:00, ja perjantaisin 08:30-09:15.
Nämä tuntimäärät mahdollistavat myös sen, että vakinaisten luokanopettajien (Maria, Sanna, ja Sirpa) lisäksi projektissa kulkevat mukana myös laaja-alaiset erityisopettajat, sekä muutama resurssiopettaja.
Projektin teemaksi valikoitui SATU. Päädyimme aiheeseen siksi, koska tällä erää suurin osa äidinkielen tunneista menee näissä hommissa, joten varmistamme niiden tavoitteiden saavuttamisen, vaikka aapinen ja työkirja jäävätkin vähäisemmälle huomiolle näinä viikkoina.
Tarkoituksena on ensin muistella tuttuja satuja, tutustua satujen rakenteisiin, ja sitten ryhmissä luoda oma satu, sekä siitä joko elokuva, äänikirja, kirja, tai sarjakuva, riippuen ryhmän kiinnostuksesta. Ryhmät voivat myös työstää jotain tuttua satua, jos oman sadun keksiminen onkin hankalaa.
Ryhmät ovat 5-6 oppilaan kokoisia, niissä on sekä A että B luokkalaisia, tyttöjä ja poikia.
Ryhmät huolehtivat projektivihostaan, sekä Fronter-huoneen kansiosta, minne päivittävät myös projektin aikana tehtyjä töitä.
Olemme varanneet projektitunneille 11 iPadia (1 per ryhmä) koko projektin ajaksi, ja lisäksi meillä on mahdollisuus varata lisäksi miniläppäreitä mikäli tarvitsemme lisää teknologiaa oppilaille.
Olemme luoneet Sannan kanssa projektisuunnitelman, missä on jaoteltu tavoitteet, ohjelmat, ja mukana olevat opettajat jokaiselle projektipäivälle. Tämä suunnitelma on jaettu jokaiselle mukanaolijalle, jotta he voivat seurata mukana sitä, mitä pitäisi olla jo tehtynä, sekä sitä mitä on tulossa. Alkuun päivät ja suunnitelmat ovat suhteellisen opettajajohtoisia, mutta tavoitteena on vapauttaa projektin hallinta ryhmille mahdollisimman pian. Ensin tutustumme ohjelmiin mitä voi käyttää, ja reunaehtoihin mitkä pitäisi saavuttaa. Muuten tuotanto on oppilaista itsestään kiinni.
Pieni osa projektisuunnitelmasta |
Lisäilen seuraaviin päivityksiin enemmän kuvia ja infoa projektin etenemisestä, ja siitä mitä oppilaat ovat saaneet aikaan.
Täältä tähän,
Maria
No comments:
Post a Comment