Thursday 28 April 2016

Kaikki hyvä päättyy aikanaan.

Ja niin on satuprojektimme tullut päätökseen, ainakin pääosin.

Projektivihot kasassa

Tänään projektitunnit vietettiin monenlaisen arvioinnin parissa, sillä viimeiset työskentelytunnit ja loppusilaukset saatiin tehtyä eilen.

Aloitimme jälleen Kahootin avulla, mutta tällä kertaa tietokilpailun sijaan teimmekin mielipidekyselyn ryhmille.


Ja kysyimme myös, miltä meidän työ on tuntunut oppilaiden näkökulmasta

Parannettavaakin siis on!

Ylivoimaisesti suosituin työskentelytila oli luokkahuoneen vieressä oleva pienryhmätila "Lasikoppi", missä on suuria säkkituoleja, iso ikkuna ja leveä ikkunalauta, ja oven saa kiinni omaa rauhaa varten.

Pienryhmätiloja soisi olevan enemmänkin käytössä.

Ryhmät arvioivat myös työskentelyään. Puolet ryhmistä näytti olevan sitä mieltä, että joukkoon mahtui joku, joka surffaili muiden työn mukana laittamatta omaa panosta mukaan.

Monesta ryhmästä löytyi lusmuilijoita.

Siitäkin huolimatta suurin osa ryhmistä suosittelisi tällaista projektia muillekin. Tämä oli meille opettajille oikein kiva kuulla, sillä eihän projekteista mitään tule, jos oppilaat itse eivät niistä innostu.



Tämän jälkeen keräsimme myös anonyymiä henkilökohtaista palautetta iPadien ja Padletin avulla. Skannattuaan QR-koodin oppilaat pääsivät kirjoittamaan omia tunteitaan ja ajatuksiaan projektiin liittyen. Ensin piti tosin muistuttaa, että haluaisimme mieluusti lukea sanallista palautetta, emmekä tulkita hymiöitä ja emoji-ikoneita.


Valtaosa palautteesta oli positiivista ja iloista, mutta mahtui mukaan myös pari negatiivisempaakin kommenttia. Mutta niinhän se on, että tällainen projektityö ei varmasti ole kaikkien mieleen. Mutta jos 2/56 oppilaasta oli tyytymättömiä vs 54/56 tyytyväisiä, onnistumisprosentti on aika vahvasti projektin puolella.

Lopuksi keräsimme vielä kirjalliset itsearvioinnit jokaiselta. Aikaa kirjoittamiseen oli n. 20 minuuttia, ja sai joko kirjoittaa vapaasti, tai vastata taululla oleviin apukysymyksiin. Muutama oppilas ehti saada paperiin vain nimensä, mutta osa kirjoitti lähes koko sivun mittaisen palautteen. Lisäksi oli ihana huomata, kuinka pari luku- ja kirjoitustaidon kanssa kamppaillutta oppilasta saivat hienot ja pitkät tekstit paperille. Näitä onnistumisen kokemuksia on myös kiva kerätä.












Ensi viikolla koulussamme on oppilaiden osallistamispäivä, jolloin saamme nämä satuprojektin työt näytille, kun oppilaat saavat kiertää luokissa kiertäen erilaisia pajoja. Lopputöissä oli muutamia kirjoja ja elokuvia, ja yksi äänikirja. Lisäksi jokainen ryhmä teki myös mainosjuisteen, jotka laitamme käytävien varrelle tulevalla viikolla.
Mutta siitä tapahtumasta enemmän ensi viikolla.

Nyt taasen täältä tähän!


No comments:

Post a Comment