Tuesday 19 April 2016

Jotain vanhaa, jotain uutta...

Lainattuja padejakin on, mutta sinisyys taisi tällä erää uupua. Ei sillä että tässä häähuminoita työstettäisiin, mutta monenlaista kategoriaa sivuttiin toiminnoissa tänään.

Allekirjoittanut itse on viettänyt päivän kotona omaa jälkikasvuaan hoitaen, joten olen ollut projektitouhuissa vain hengessä mukana tänään.

Mutta silloin aikanaan kun suunnitelmaa työstettiin joitakin kuukausia ja viikkoja sitten, tämän päivän kohdalla luki seuraavaa;

***
Oman sadun käsikirjoitus ja valmistelu
Kirjoita mahdollisimman tarkka kuvaus tutun tarinan henkilöstä. Anna kuvaus toiselle ryhmän jäsenelle, hän piirtää sen. 
Adjektiivit; tutustutaan kuvaileviin sanoihin 
Millaisia henkilöitä sadussanne seikkailee? Missä ajassa ja paikassa satu tapahtuu? Jokainen ryhmän jäsen kirjoittaa omat vastaukset, ja esittelevät ryhmälleen. Katsotaan mitä samoja, ja eri ideoita tuli. Yhdessä päätetään (tai äänestetään) mikä on oman tarinan runko.
Kirjoittakaa projektivihkoon. Tehkää suunnitelma sadun kuvaamisesta, ja tarkka käsikirjoitus siitä, kuka tekee mitäkin. Miettikää mitä materiaaleja tarvitsette, ja aloittakaa valmistus. Jakakaa työt tasan. ​

**

Niin mitä tänään tapahtuikaan? No osapuilleen juuri nuo ylläolevat. Jälleen kerran suuresti kiitoksia Espoon kaupungin suuntaan, kun järjestivät Monialaisten oppimiskokonaisuuksien digisisällöt-kurssin (kaksi täyttä työpäivää maaliskuun aikana), johon saimme Sannan kanssa osallistua. Ilman tätä yhteistä suunnitteluaikaa projektimme näyttäisi varmasti hyvin erilaiselta.

Adjektiiveihin tutustuttiin Padlet-ohjelman avulla, missä ryhmät saattoivat osallistua yhtäaikaa ajatusten vaihtoon adjektiivien suhteen.

Oppilaat skannasivat QR-koodin, jotta pääsivät nopeasti oikeaan paikkaan

Päästyään sisään, oppilaat saivat alkaa jakaa ajatuksiaan adjektiiveista. Kaikkien kirjoitukset näkyvät yhteisesti kaikille. 


Tekstit näkyivät myös taululla luokan edessä.
Seuraavassa tehtävässä siirryttiin padeilta paperiin ja kynään. Ryhmissä joku kuvaili yhtä satuhahmoa, ja muut ryhmän jäsenet piirsivät hahmon kuvailun perusteella. Hyviä ja selkeitä kuvauksia!






Päivään kuului myös Satuhahmo Kahoot-peli, ja tällä kertaa myös pisteytettynä. Ensimmäisellä kerralla teimme visailun pisteittä ja ilman aikarajoja, toisella kerralla ajoitetusti, ja nyt viimeisin sekä aikarajalla että pisteytyksillä. Selvästi huomaa, että tämän ohjelman käyttö on jo tuttua hommaa oppilaille.




Lisäksi satulaulutuokio on kuulunut myös päivän kulkuun, tällä kertaa Rölliin ja kavereihin tutustuen.



Suurimmalla osalla ryhmistä käsikirjoitukset alkavat olla jo sillä mallilla, että kuvaukset (tai kirjallinen tuotanto) on seuraavaksi edessä. 





Mielenkiinnolla odotan, millaisia töitä ryhmät saavat aikaan!

Täältä tähän,
-Maria

No comments:

Post a Comment