Allekirjoittanut itse on viettänyt päivän kotona omaa jälkikasvuaan hoitaen, joten olen ollut projektitouhuissa vain hengessä mukana tänään.
Mutta silloin aikanaan kun suunnitelmaa työstettiin joitakin kuukausia ja viikkoja sitten, tämän päivän kohdalla luki seuraavaa;
***
Oman sadun käsikirjoitus ja valmistelu
Kirjoita mahdollisimman tarkka kuvaus tutun tarinan henkilöstä. Anna kuvaus toiselle ryhmän jäsenelle, hän piirtää sen.
Kirjoita mahdollisimman tarkka kuvaus tutun tarinan henkilöstä. Anna kuvaus toiselle ryhmän jäsenelle, hän piirtää sen.
Adjektiivit; tutustutaan kuvaileviin sanoihin
Millaisia henkilöitä sadussanne seikkailee? Missä ajassa ja paikassa satu tapahtuu? Jokainen ryhmän jäsen kirjoittaa omat vastaukset, ja esittelevät ryhmälleen. Katsotaan mitä samoja, ja eri ideoita tuli. Yhdessä päätetään (tai äänestetään) mikä on oman tarinan runko.
Kirjoittakaa projektivihkoon. Tehkää suunnitelma sadun kuvaamisesta, ja tarkka käsikirjoitus siitä, kuka tekee mitäkin. Miettikää mitä materiaaleja tarvitsette, ja aloittakaa valmistus. Jakakaa työt tasan.
Kirjoittakaa projektivihkoon. Tehkää suunnitelma sadun kuvaamisesta, ja tarkka käsikirjoitus siitä, kuka tekee mitäkin. Miettikää mitä materiaaleja tarvitsette, ja aloittakaa valmistus. Jakakaa työt tasan.
**
Niin mitä tänään tapahtuikaan? No osapuilleen juuri nuo ylläolevat. Jälleen kerran suuresti kiitoksia Espoon kaupungin suuntaan, kun järjestivät Monialaisten oppimiskokonaisuuksien digisisällöt-kurssin (kaksi täyttä työpäivää maaliskuun aikana), johon saimme Sannan kanssa osallistua. Ilman tätä yhteistä suunnitteluaikaa projektimme näyttäisi varmasti hyvin erilaiselta.
Adjektiiveihin tutustuttiin Padlet-ohjelman avulla, missä ryhmät saattoivat osallistua yhtäaikaa ajatusten vaihtoon adjektiivien suhteen.
Oppilaat skannasivat QR-koodin, jotta pääsivät nopeasti oikeaan paikkaan |
Päästyään sisään, oppilaat saivat alkaa jakaa ajatuksiaan adjektiiveista. Kaikkien kirjoitukset näkyvät yhteisesti kaikille. |
Tekstit näkyivät myös taululla luokan edessä. |
Päivään kuului myös Satuhahmo Kahoot-peli, ja tällä kertaa myös pisteytettynä. Ensimmäisellä kerralla teimme visailun pisteittä ja ilman aikarajoja, toisella kerralla ajoitetusti, ja nyt viimeisin sekä aikarajalla että pisteytyksillä. Selvästi huomaa, että tämän ohjelman käyttö on jo tuttua hommaa oppilaille.
Lisäksi satulaulutuokio on kuulunut myös päivän kulkuun, tällä kertaa Rölliin ja kavereihin tutustuen.
Suurimmalla osalla ryhmistä käsikirjoitukset alkavat olla jo sillä mallilla, että kuvaukset (tai kirjallinen tuotanto) on seuraavaksi edessä.
Mielenkiinnolla odotan, millaisia töitä ryhmät saavat aikaan!
-Maria
No comments:
Post a Comment