Thursday 28 April 2016

Mitä tästä opimme?

Muutamia mietteitä seuraavaa projektia varten;

- Projektia vetävien opettajien yhteinen suunnitteluaika on ehdoton.

- Selkeä aikataulu ja suunnitelma kirjattuna ja jaettuna kaikille osallisille. Tällä tavoin on helppo pysyä kärryillä siitä mitä pitäisi olla jo tehtynä, ja mitä on heti seuraavana tulossa.

- Valmius joustoon. Jos huomaakin että jokin osa ei toimi, tai ajoitus ei nyt olekaan hyvä, pitää olla valmis vaihtamaan aktiviteettia melkolailla lennosta. Mutta tätähän open työ monesti on muutenkin...

- Jo ekaluokkalaiset pystyvät tällaiseen projektiin, kun raamit ja aikataulut ovat selvillä.

- Laitteiden ja ohjelmistojen toimivuus on syytä tarkistaa. Fronter on valitettavasti tuottanut joitakuita pettymyksiä, mutta katseet tulevaan, ja toiveet Office365 järjestelmään!

- Jatkuva arviointi onnistuu, kun sille luo oikeasti ajan. Reflektointitilanteet antavat oppilaille myös mahdollisuuden oikeasti miettiä ja työstää omaa ryhmäkäytöstään

- Itsesäätely on joidenkin kohdalla vielä hakusessa, mutta ekaluokkalaisiahan nämä nassikat ovat. Toiveissa ja tavoitteissa on, että vuosi vuodelta näiden oppilaiden ryhmätyötaidot paranisivat entisestään.

- Valmiina vielä enemmän virikkeitä ja ideoita oppilaille niissä tilanteissa, kun joku ryhmä onkin huomattavasti edellä muita, ja valmiina 'ennen aikojaan'

Omalla kohdallamme olemme jo aloittaneet ajatustyön sitä seuraavaa projektia varten. Tarkoituksena olisi ottaa 2.lk syksyllä Avaruus-aiheinen ryhmätyöprojekti, ja nyt jo otamme ideoita talteen sitä varten. Ja sillä teemalla saadaan monialaisuutta jos minkälaista! Oppilaat toivoivat jo nyt seuraavan projektiin "saijensia" (science - eli luonnontieteet), käsitöitä, matikkaa, kirjoittamista, piirtämistä, niin kaikkia näitä ja monia muita saadaan varmasti tulevan teemamme alle.

Erään oppilaan palautetta lainatakseni,
Odotan innolla!

No comments:

Post a Comment